|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Detta ilandsproblem stör mig lite mer än att man blir fet av öl. Det är säkert fler än jag som gnisslar tänderna och kramar extra hårt om ratten när en viss typ av vägmarodör kör sin grej. Denna typ ääälskar verkligen att köra om på tvåfilig motorväg följt av att svänga in framför sin medtrafikant med minsta möjliga marginal. Dessa människor verkar använda sig av detta körsätt oavsett om vägen är tom i övrigt eller om de är på väg att bli upphunna av ett utryckningsfordon. Hastighet kvittar, de värsta smyger sig om i typ 122 när övriga ligger i 120 för att sedan kasta sig in framför den omkörde så tajt att parkeringsvarnaren piper. Sen ligger de där en meter framför i flera kilometer och fortsätter peta näsan. Dessa personer måste sakna empati speciellt då de kör om en så blank och fin bil som min (host). Dom måste fatta att deras omkörningssätt skapar stenskott?!? Är det fler som märker att detta beteende blir mer och mer vanligt? Beror det på leasingbilar, att man inte bryr sig, är det av ren illvilja, är man rädd för vänsterfilen eller är det tufft på nåt sätt? Snart får man väl ligga i 200+ för att slippa bli omkörd för det var ju faaaaan! Nu har jag fått massor av stenskott i fronten. :( Jag har sett två centimeterstora stenar komma flygande rakt mot aniktet. Reflexmässigt försökte jag ducka med det hjälpte ju inte rutan som fick ta smällen. Lät som de gick rakt igenom. Wtf? Hur känner ni för detta körsätt? Är det bara jag som överreagerar pga att jag är rädd om min bil? Är det ok? Ska det bestraffas ;)? Hur ska man visa sitt missnöje? Ska man släppa sina hämningar och roadrage:a? Ska man bara ta det och stilla sina nerver med öl (och bli fetare)? | |
|
Håller med dig Yeddheng. Man blir förb...d. Tyvärr tror jag man får leva med beteendet. Speciellt vanligt är detta beteende när man kör med släpvagn. Även om man kör 20 km/h för fort med släpet på 80-väg, dvs. 100 km/h så ska ta mig f-n alla om i alla fall... |
|
|
Är väl samma individer som kan ligga och slicka en i arslet i flera kilometer för att plötsligt komma på att de MÅSTE köra om precis innan 2-1-vägarna går över i ett körfält, därefter svänger de in precis framför fronten (iofs gör det ofta det pga att de annars skulle köra in i vajerräcket...) för att sedan ligga i samma hastighet som innan, dvs. precis samma hastighet som du själv håller och har haft lång tid innan de kör om... Råkade ut för en sådan "idiot" för några veckor sedan - det var dagen efter jag fått vindrutan bytt på Toyotan efter en rejäl spricka - givetvis blev det ett litet stenskott i den splitter nya rutan pga den individens beteende... :( Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Alltså det där beteendet har jag undrat över, stör mig också på det. Det värsta här i Sthlm är nog bussar och långtradare som får en snilleblixt att de ska ligga i omkörningsfilen och köra om med typ 2km/h högre hastighet än högra filen, fin blästring det blir på bilarna bakom....tur jag har en gammal Golf jag kör med till vardags. |
|
|
Yeddheng: känner igen precist vad du varit med om!! Tror att ett sådant beteende hos folk blir svårt att få bort..... tyvärr!! Bestraffning... låta dom smaka asfalt!! får man buren då?? |
|
|
Kimmo -> Ditt "problem" har en enkel förklaring. Jag kör alltid om stora släp och husvagnar, även om jag inte kör speciellt mycket snabbare än de. Anledningen är att de skymmer min sikt. Däremot håller jag alltid avstånd för att undvika stenskott på bakomvarande. |
|
|
Fast man håller avstånd , så e det ofta något pucko som skall gå in imellan ! Plötsligt håller man ju inte avstånd längre o risk för stenskott föreligger. Tar ju någon sekund innan bilen motorbromsar o avstånd blir rätt. Man blir så trött!!! |
|
|
Japp, instämmer. Fan vad irriterad jag blir! Har noterat att dessa marodörer sällan använder blinkers heller utan bara "flyter" över till vänsterfilen och sedan tillbaka igen. Jag brukar släppa gasen när det kommer en sån där smygare bakifrån, så att jag får en lucka ändå när de går in framför mig. Jag gör "farthållaromkörningar" ibland, om det är tomt bakom mig och glest med bilar i högerfilen, men då ser jag till att ha en rejäl luckan innan jag går in igen. För ett tag sedan körde jag om en medelålders man i en trimmad diesel-BMW (den rök svart i uppförsbacke), och jag körde inte fort, jag såg hur han tittade skeptiskt på mig, men han blinkade vä-hö o vinkade när jag svängde in långt framför. :) Sen kan man undra var är stenskottssäker zon? Stenarna slungas väl uppåt? Så om man ligger i riktigt arslet hamnar de under bilen, men ligger man "halvnära" prickar de huven perfekt, sedan rutan, och sen?? När har de "ramlat ner"? |
|
| Sen har vi idioten idag som körde 65 km/h på 90-väg i en extremt lång sträcka. Skulle givetvis svänga av där jag skulle av också. Väl där så tar han ca 100 meter på sig för ett filbyte där vägen sen smalnar ihop. Då tröttnade jag och körde en omkörning på högersidan. | |
| Falsterbo: missuppfatta tråden rätt, problemet består inte i att vi ligger och leker släpvagn efter andra bilar, det är den snäva filbytningen. Sakta in gör man automatiskt som ren självbevarelsedrift under/efter fenomenets skeende, men du får vara snabb för det sker på ett ögonblick. Denna fartsänkning sprider sig sedan bakåt till de som vill ligga på stenskottsfritt avstånd efter dig. Inte optimalt då femomenet kan fortplanta sig till fler personer med denna åkomma. Förstår du ändå inte trådens mening så har du inte stenskottsnoja och då är det bara att gratulera! | |
|
Yeddheng: instämmer!! Såna puckon är energitjuvar för oss andra ! |
|
|
Här är en annan variant på temat. Man ligger i 150 på Autobahn med farthållare. Blir omkörd av gubbe som kör 160. Någon km längre fram får man köra om eftersom gubben då ligger i 130. Detta upprepas ett antal gånger. Så här såg fanskapet ut: Länk |
|
| @WGG Blir så i uppförbackarna med trött bil ;) | |
| WGG: hade du frågat han varför han släpper gasen, för att sen gasa igen är garanterat svaret ... öööhhh jag har hållt samma fart hela tiden!! Varken ser eller hör gör sådana? | |
|
Han skulle kanske testa bilen lite. Det gör väl inget om folk växlar tempo, det viktiga är förstås hur man beter sig. /Martin |
|
|
Eller dom typerna som plötsligt ska gasa på när man kör om dom, hur tänker dom egentligen? Jag tycker det är sämre bilförare idag mot för 20 år sen, många verkar inte ha förstånd överhuvudtaget idag. |
|
|
Växlar tempo ok! men som de verkade så hände det många ggr? Inte ok! lanab: instämmer med dig! Fråga nån idag om högerregeln tex, hur den funkar! Har inte statistiken på de, men misstänker att den är skrämmande låg. |
|
|
Självklart är det OK att vid lämpligt tillfälle trycka på lite extra för att därefter återgå till annat tempo. Det gör jag ofta, exempelvis blåser upp bilen till 180 när man går på motorväg och därefter låter farten falla till marchfart 130 och slår på farthållaren för att man vill behålla lappen... Men när man själv ligger med konstant fart och farthållare och byter plats med "tempoväxlaren" för tredje gången, blir i alla fall jag lite lack... |
|
|
Skall bli så j-a skönt att få en bil med Active Stop&Go farthållare .. Det är ju inte bara stenskottsrisken, utan även obefintlig marginal! Säkerhet är nog så viktigt ... /n |
|
| Nogren. Jag tror på aktiv körning eftersom jag anser att passiva system gör föraren sämre. Kan du förklara hur Active Stop & Go gör föraren bättre än en aktiv förare? Notera att detta inte är något ifrågasättande av dig utan ett ifrågasättande av systemet som sådant kontra en aktiv förare. Min åsikt är att en aktiv kunnig förare är bättre än systemet Active Stop & Go. Övertyga mig. | |
|
Kimmo -> Jag kör regelbundet motorvägsetapper på 50 mil utan paus. Nog kan ASG då avlasta så att jag kan koncentrera mig på annat än att ständigt koppla i och ur farthållaren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.