AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.537

Vad är det som låter från transmissionen på min e39 -97? [mp3 bifogas]

K2
348
K2
523i -97
Hej, jag skulle behöva litet hjälp av er för att ställa diagnos på min gamla pärla, en 523i manuell -97. Vi var ute på bilsemester och kring resmålet 130 mil hemifrån började det låta mysko om bilen.

Ljudet följer farten, inte motorvarvet så det borde vara något med transmissionen. Frågan är vad. Ljudet ändras inte vid lätt gaspådrag eller motorbromsning, inte heller har jag märkt att det skulle ändras om man svänger kraftigt.

Inte så kul att åka 130 mil med detta mysko ljud, låter litet som ett avlägset propellerplan och är helt omöjligt att lokalisera. Inga större förändringar av ljudet skedde dock under resan, inga klonk eller liknande har märkts av ens under kraftig acceleration.

Här är en länk till en mp3-fil på ca tre minuter som visar problemet: Länk

Första minuten är en acceleration upp till 90 km/h.
Andra minuten släpper jag på gasen och det sker en långsam motorbromsning där man hör att ljudet är som starkast kring 40 - 60 km/h,
Tredje minuten en rondell och sedan en acceleration upp till kring 60 km/h.

Jag vore väldigt tacksam om någon ville hjälpa mig att felsöka detta tråkiga ljud i denna bil som är en av de tystaste jag vet normalt sett (låter kanske inte så tyst på ljudfilen men det är inspelat med ALC aktiverat på inspelaren för att underlätta diagnos).
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
det första man kommer att tänka på är hjullager, kan du hissa och snurra ett hjul i taget?
FAF
K2
348
K2
523i -97
Tack för tipset om hjullager, ska kolla det imorgon! Tänkte inte på det alls.

Ytterligare information: jag hade fel i att ljudet inte ändrar sig när man svänger. Kollade mer noga idag på eftermiddagen på en ordentligt kurvig väg och det låter betydligt starkare när man svänger höger än vänster. Kanske kan det styrka teorin om hjullager?

Vet att man kan ha olika missljud vid höger/vänstersväng även vid fel på differentialen ("pinjongdrev" poppar upp i skallen...) men inget jag vet hur det i så fall skulle låta. Låter dyrt om det skulle vara så...

Men nu har jag litet att gå på, stort tack!
K2
348
K2
523i -97
Vill bara återkoppla litet.

Felet visade sig vara höger hjullager fram, bytt nu och tystnaden återställd :)

Litet överraskande att det var på höger sida eftersom det hördes mest när man svänger höger men i detta fallet verkade det alltså tystna vid ökad belastning.

Tack igen för hjälpen!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men det är precis så dåliga hjullager brukar bete sig - de låter mer när de inte belastas så hårt, troligen ger det utrymme för mer "glapp" i lagret och därmed mer ljud.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Härligt med återmatning av fel!
FAF
K2
348
K2
523i -97
Jo det är viktigt att berätta hur det gått när man söker hjälp tycker jag. Guld värt med er expertis här på forumet!

Jag älskar verkligen denna bil, den i särklass trevligaste, roligaste och mest komfortabla bil jag någonsin kört och detta inkluderar även långt modernare skapelser med allsköns finesser jag kan tycka är kul men... det där med "fly by wire" är inget för mig. Allt jag begär och vill ha är konkret direktkontakt med det väsentliga i min bil och det får jag med denne gamle "veteranbil". Konstigt nog den även den billigaste sett till totalkostnader med drift underhåll etc. Att jag fortfarande tycker det är en otroligt vacker bil skadar ju inte :)

Med tanke på forumet och andra som kanske söker hjälp för samma fel så skulle jag önska att jag kunde ändra rubriken på tråden eftersom jag var fel ute... men jag hittade inget sätt tyvärr.

En ide vore kanske att skapa ett litet diagnosbibliotek av illustrerande ljudfiler för diverse standardbekymmer, skulle säkert vara uppskattat.

Men å andra sidan så visar ju denna tråd att relevant hjälp kan fås mycket snabbt även med felaktiga rubriker :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.