|
|
|
|---|---|
|
Hej Vill sätta på större bromsar på min rallybil e30 några tips om vad som är vettigt att ta grejor ifrån utan att behöva bygga om för mycket. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag antar att man även i rally vill hålla nere den ofjädrade vikten till ett absolut minimum, så man bör således inte ha större bromsar än vad som behövs. Första steget är alltid att uppgradera bromsbelägg och bromsvätskan. I vissa fall även även byta till tex slitsade bromsskivor, men oftast räcker originalbromsskivorna mycket långt. Men framförallt är det extra kylning som måste dit, det är ett absolut krav innan man går vidare. @Torlamb : Vilka belägg, skivor, bromsbelägg, bromsvätska och kylanordning används idag? Vilka problem får du med dessa? Vill man gå vidare så finns lite olika varianter, alla med olika för- och nackdelar. På min E30 har jag valt att montera E46 330i skivor (325x25mm) tillsammans med E36 M3 bromsok där fram. Där bak är det E36 Compact hjulnav och solida bromsskivor (272x10mm) med bromsok från E32 735i (för att balansera upp fram/bak kolvstorlekarna). På köpet får jag en 5-bultskonvertering och har alltså ett större utbud av fälgar att välja mellan (du behöver minst 17" för ovanstående). Inga ombyggnationer behövs, förutom delarna behövs endast tre specialdelar där fram: hylsa, mutter och bromsoksadapter (finns att köpa som kit). Vill man pytsa in mer pengar och få allt man behöver finns kit från tex Ireland Engineering, VAC Motorsport, 300m.de Finns även de som använder tex Audi S3 312mm, fast du måste svarva upp centrum och borra om till 4-bult. |
|
Hej Jag kör med slitsade och borrade skivor runt om. Har ferrodo belägg och det vart ett jätte+ när jag satte dit det. Kör även med bromsvåg stålspunna slangar och redig bromsvätska. upplever hela tiden när jag kör att man får "stå" på bromsen och då blir svårt att få till vettiga inbromsningar. jag kör endast 15 tums hjul så det e lite dåligt med plats. det känns som att bromsoken ska bytas till 4 kolvs fram och 2 kolvs bak men det måste komma från Bmw för att det skall vara godkänt i rally. Skivorna är fria men det är oken som ställer till problem då jag har begränsat med utrymme. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vilka Ferodo-belägg är det? Är det DS2500, DS3000 eller DS1.11? Ok, med 15" så är det som du säger lite begränsat med plats. Och eftersom du har reglementen att följa så blir vissa kit direkt uteslutna. Flera kolvar i oken betyder inte bättre bromsar, det är ett sätt och få en jämnare fördelning av trycket över bromsbelägget så det trycket jämnare över hela ytan (vilket blir svårare och svårare att få till ju större beläggen/skivorna blir). Men du verkar nöjd med själva bromsprestandan? Bra bett och inga fadningsproblem (så länge du trycker tillräckligt hårt) - är det korrekt? När jag läser så verkar det mer som att du tycker att pedaltrycket är för stort och ohanterligt (vilket gör det svårt att få bra kontroll över bromsen). Ändrades hävstången för bromspedalen i samband med bromsvågen? Har du i övrigt original bromskolvsok och huvudbromscylinder? Vilken E30-modell är det? |
|
Hej Jag har som sagt en bromsvåg med en cylinder fram och en bak så man kan justera fördelningen. Det kan nog vara så att hävarmen som du säger blivit galen och då uppstår givetvis det problemet som jag skriver om. Jag har haft andra bilar jag tävlat med i bla rallycross och de har jag inte haft flytande ok på och det känns som att man haft mer kontroll då. Bmw 320 kaross med m10 motor 230 hkr 245 nm med weber 50 och prospark tändning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.