AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.622

Ojämn gång efter hård belastning av V8-motorn

Mi
29
Mike1718
BMW 520 2018, modell G31
Detta fel kommer bara ibland. Vid "normal" lugn körning går bilen som en klocka men när man gasar på ordentligt känns bilen något orkeslös/ varvar inte jämnt hela registret. Tomgång och allt annat är jämnt och fint som det ska va i V8:n när jag inte har utlöst felet.

Jag sökte lite på forumet och hittade en rimlig förklaring: Jag gissar att systemet stänger av en spridarna eftersom felet försvinner efter omstart.

Men vad kan det vara som gör att motorn inte orkar med hård belastning (tex kickdown i 20 sekunder)? Spridare eller tändspole? I så fall hur hittar jag det nu när jag har 8 cylindrar att välja på? Kan man använda sig av stetoskop? (Finns det felkodläsare för min gamla bil som inte har OBD-kontakt? Tips på märke?).

Kollat:
* Jag kollade med startgas när den gick ojämnt. Inget läckage verkar finnas, tex vid insugningsmembranet.
* Kallstartventilen är uppsmord med ATFolja.
* Fräscht luftfilter.
* Minimalt oljeläckage finns dock till någon tändspole från ventilkåpan.

ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
En dårlig katalysator gör att motorn inte orkar med hård belastning ??
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Soppapumpen, är den bytt ngn gång? Om du står stilla på tomgång, bluddrar den när du varvar upp den utan växel i?

Tändstiften, skick på dem?
Det vanligaste brukar väl vara täppta katalysatorer, som någon annan föreslog.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan mycket väl vara stiften som inte fungerar vid högre varv och full belastning.

Jag skulle börja med att kolla dels vilka stift som sitter i och skicket på dem!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mi
29
Mike1718
BMW 520 2018, modell G31
Angående bränslepumpenapumpen: Nyligen utbytt.

Tändstiften är inte helt nya - men de har inte gått så längt, kanske 2000 mil. Inköpta på BMW, dvs orginalstift, och utbytt av mig. Jag brukar ha koll på att stiften är jämnt förbrända och de såg bra ut. Men det var innan det här felet uppstod.

Jag vill betona att felet uppstår bara vid hård belastning och försvinner efter omstart. Kör jag normalt och lagligt finns det inga problem med motorn. Men jag är lite orolig för att problemen kommer att tillta.

No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Bytt bränslefilter?
Igentäppta katalysatorer har man ju hört talas om som andra säger vilket brukar ge liknande symptom.. men jag vet inte hur man kontrollerar det på bästa sätt.
XL
2
XLEP
540iA Touring -98
kom du fram till någon lösning? har samma fel på min 540 -98 också
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Om någon cylinder stängs av borde det betyda att den har för mycket tändmissar enligt systemet (tror jag) .
Har ni obd kontakt borde ni kunna se felkod eller tändmissar i realtid med hjälp av en läsare.
Har ni inte obd vet jag ej hur ni ska lösa detta , kanske genom att byta stift och se om den går bättre , eller byta del för del tills den går bra.
Tyvärr är det ju kostsamt att göra detta.
Mi
29
Mike1718
BMW 520 2018, modell G31
Tackar för för responsen Micro68.

Jag har troligen löst problememet. Min 97-a har en OBD och jag anslöt mha "BMW 20-pin till OBD 16-Pin" en "Felkodsläsare - ELM 327 Bluetooth OBD2 EOBD bildiagnos". Jag installerade en app i min mobil, Torque och kunde läsa ut felen.
Dels kunde jag se vilka cylindrar som missade, men det viktigaste: Kamaxelgivaren verkade vara defekt.

Jag bytte kameaxelgivare (BMW orginal för ca 1000 SEK) samt alla tändstift. Nu rapporterar systemet inga tändningsfel. Att byta kamaxelgivaren var enklare än att byta tändstiften :-).

Mi
29
Mike1718
BMW 520 2018, modell G31
Jag hade fortsatta problem med motorn trots byten av pump och kamaxelgivare. Jag lämnade in bilen på en verkstad och det främsta felet var trasiga katalysatorer. Man tömde ut katalysatorerna . (barely legal:-)) och nu funkar det bra. . Frågan är om den klarar avgaskraven vid besiktning. Om det är lönt att behålla bilen så får jag sätta dit piratkatalysatorer.

Initialt hade jag problem vid gaspådrag och sedan blev de värre. Det trasiga innandömet pluggade igen avgassystem och fick en pingpong bolls effekt.

Alltså: Har man en gammal bil, det skramlar lite om avgassystemet och det strular vid gaspådrag - då kan kattarna vara trasiga/mosade.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alt A avgassystem har prisvärda kattar som ett tillägg.

Mvh
Asken
om katalysatorerna redan är rensade så hade jag tankat 20 liter etanol i en full tank vid besiktning.
Mi
29
Mike1718
BMW 520 2018, modell G31
Jag tackar för tipsen. Alt A har jag trillat över och tydligen går en uppsättning utan OBD på ca 5000 SEK. (OBS vad det nu innebär i detta sammanhang. Lamdasond finns på mina. )

Etanol skall jag trycka i inför besiktningen :-).

Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Men etanol finns väl redan iblandad i bensinen ??
Tror inte man ska blanda i mer då man kanske får andra konstiga värden på avgaserna och en svårkörd bil.
Köp nya katalysatorer och sätt dit dessa det borde räcka gott o väl.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ta en gummiklubba och knacka på kattarna, rasslar det är de slut.

Kattar och lambda sitter inte sammankopplade så det spelar mindre roll. Lambda kan vara slitna vid 15.000-20.000 mil och behöva bytas. Brukar ge känslan av ny respons i motorn. Byter du kattar kan du lika gärna ta 100-cells racekattar.

Det är 5% etanol i bensinen idag, kör man på 98-oktan kan man få mindre spikande effekt bl a.

Se pm.

Mvh
Asken

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.