AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.117

Modern Line eller M-sport på ny F30?

Sida 1 av 3
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Trodde att jag hade spikat min F30-spec men hann inte få in beställningen innan halvårsskiftet och då hände ju lite grejer så nu tvekar jag igen . . .

Jag har två specar, både med det nya Navipaketet som jag blev sugen på och som tillför en hel del både visuellt och funktionsmässigt. Inte minst efter uppgraderingen med touchplatta på i-Driven och massor med mer eller mindre nödvändiga men kul internetfunktioner.

Båda specarna är tokprutade för att rymmas inom 8,5 bb så jag kan inte lägga till en enda golvmatta nu utan att välja bort något annat :)

Det står mellan sobert, ljust och lyxigt mot sportigt och mörkt. M-sport är jäkligt snyggt (ffa i vitt) men jag föredrar nog den ljusa inredningen med Oysterskinnet.

1.
F30 318d
Modern Line
Mineralgrå met.
Oysterskinn
Exteriörlist alu
Business Advantage
Automat
Navigationspaket (Navi Prof, Connected Drive, BMW Apps, Bluetooth Prof, Traffic Info)
Harman Kardon
Sportstolar
Fällbara huvudstöd bak
Real Time Traffic Info
Speed Limit Info
Vinterhjul på 16" alufälg

2.
F30 318d
M-sport
Alpinvit
Business Advantage
Automat
Navigationspaket (Navi Prof, Connected Drive, BMW Apps, Bluetooth Prof, Traffic Info)
Harman Kardon
Fällbara huvudstöd bak
Real Time Traffic Info
Internet
Vinterhjul på 17" alufälg

Så, vilken ska jag välja? Ångest . . . :)

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Jag hade valt nr 1 utan att tveka. Iofs är det en lite subjektiv bedömning då jag har en närliggande spec på min bil ;)

/J.I
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Lätt val. Klart du ska ha M-sport. Det gör ju allt på den bilen.
Se sedan till att byta den vita färgen mot nåt roligare. Vita bilar har varit mode ett slag nu. Men man kommer att tröttna tror jag.
M sport alla dagar i veckan.

En annan notis bara. Advantagepaketet slutade väl sista juni eller missförstår jag din benämning på business advatage?
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Lägger min röst på M-sport. F30 utan M-sport är "censur". Byt HK mot metallic.

Fjollorna kör fyra med respirator och ryggsäck.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
M-sport utan tvekan

BMW CS #5139
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Eftersom du ställer en fråga som handlar om tycke och smak så får du ett sådant svar också.

Alternativ 1 utan minsta tvekan.

Bilinteriörer ska vara ljusa, fräscha och lyxiga. Sportighet handlar om väghållning, responsiva och varvvilliga motorer, bra bett i bromsarna och gärna stolar som man inte halkar runt för mycket i. Svart färg är inte i sig sportig, bara dyster i en interiör. Hur många vill ha svart golv, svarta väggar och svart innertak i sitt vardagsrum? Över huvud taget borde de som designar bilinredningar lära sig mer av de som håller på med design av bostäder.

Det är för övrigt inte alls svårt att hålla en ljus interiör fräsch. Vi har sedan många år haft en BMW i familjen med ljus interiör och en med svart interlör. Den svarta ser alltid sunkigare ut.

Jag övervägde modern line med oysterskinn starkt, men gillade inte riktigt färgen på instrumentbrädan. Hade den haft en något varmare ton hade jag valt den kombinationen. Nu fick det bli svart instrumentbräda, men beige skinnklädsel (och då är nästan allt i interiören i samma färg som skinnet).
M-Sport - Bilen borde se ut så från fabrik/standard.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
På det här forumet kommer en överväldigande majoritet att rösta för M-sport, det sitter lite grand i ryggmärgen...

Det finns två frågor som du själv måste svara på; vad vill du helst ha och vad tror du blir lättast att avverka när den dagen kommer - till en köpgrupp där typ 99% inte hänger på Autopower...

----
BMW CS #6212
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Naab,

Såklart är M-sport snyggast. Men vill du inte ha det så tycker jag ärligt talat att både Sport Line och Luxury Line verkligen är att föredra. Inte minst Luxury Line om du föredrar en sober och ljus inredning. En snabb titt på Blocket vittnar också om att Modern Line inte är speciellt populär. Verkrar sälja betydligt mindre än övriga versioner. (Men det kanske å andra sidan kan bli ett köpargument, för den som inte vill ha samma som alla andra).
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Det ligger en hel del i vad ni säger, vi som hänger här på AutoPower är väl inte helt representativa. Och säkert finns en rejäl förkärlek för M-sportskolan här.

Själv har jag ett ben i varje läger. Mina tre senaste tjänstebilar har varit svarta med ljust skinn och jag har gillat dem allihop. Skinnet är lättskött och den ljusa färgen gör att man får lite extra upplevt rymlighet, inte minst i baksätet som annars kan bli lite instängt. Inte minst med svart innertak. Men bak sitter ju jag nästan aldrig själv . . .

Mina tre senaste privata bilar däremot har alla varit "sportigare" specade. Just nu har jag tex en -07 Audi A4 cab S-line och en -12 Golf Cab och de har båda svarta interiörer med svarta innertak. Även om man bara ser innertaket mellan oktober och mars :)

Så visst handlar det om tycke och smak, och det är inte lätt att välja. Det hade varit enklare om det hade handlat om objektiva prestanda och specifikationer. Då hade man ju haft nån nytta av alla sena kvällar här på Forumet och på f30post.

Uppskattar iaf att höra era synpunkter. Fyll på bara!
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Det som är kul med Modern line är ju att den, som nämnts ovan, är lite ovanligare. Luxury är väl inte väldigt vanlig heller men Sport och M-sport kryllar det av...

Har inget emot M-sport generellt men tycker M-utrustning hör M-bilar till!

/J.I
No
5.161
Nockenwelle
Naab, jag håller med Joofa om att det är värt att titta på Luxury Line (eller måhända ingen line alls) som alternativ till Modern line, men det har du kanske redan övervägt?
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Valfri Line ingår i Business Advantage Edition-erbjudandet och jag föredrar faktiskt den ljusa instrumentbrädan och Oysterskinnet framför Luxury Lines svarta bräda och Venetobeiga skinn.
Jag säger samma sak igen då... Går det verkligen att beställa Advantade Edition fortfarande?
En bekant fick höra att det bara gäller lagerbilar nu då erbjudandet gick ut sista juni.
No
5.161
Nockenwelle
Aha, valfri line ingår, ja då är ju förutsättningarna annorlunda jämfört med när jag beställde min bil.

Jag gillar också ljus i-bräda och på bilderna i katalogen såg modern line väldigt snyggt ut, men det var en färgskifting i i-brädan som jag inte riktigt gillade, men det är som sagt en smaksak.

Nu finns väl också möjligheten att få opalvitt skinn, men då stiger antagligen priset, för det är nog ett individualalternativ.
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Advantage Edition gäller åtminstone till sista oktober enligt de två ÅF jag talat med. Och paketet finns i konfiguratorn så det ska inte vara några problem så länge vi talar diesel. För bensinversionerna tror jag att AE-erbjudandet upphörde vid halvårsskiftet.

Det Opalvita skinnet är verkligen läckert men kostar en rejäl slant extra och blir kanske lite väl känsligt när man har två barn i baksätet.
Stämmer bra att erbjudandet är begränsat nu.

Länk

Där står "Erbjudandet gäller så långt lagret räcker".
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Skumt. Kan det vara så att Business AE fortsätter under sommaren och hösten medan det upphör för privatkunder?
Hmm, lite konstigt... Det står på hemsidan att det inte gäller längre, ÅF sa samma sak. Men i konfiguratorn så är det kvar på (vissa) dieselmodeller men inte på bensinmodeller. Och trådskaparen har fått info om att det gäller fortfarande...

Tror jag får be min bekant att kolla upp det lite noggrannare. Mycket pengar att spara.

Lite roligt ändå hur folk resonerar. Jag skulle inte ta i en ljus inredning med tång.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Vad jag förstod på säljaren hos Bilia skulle dem fortsätta med AE på dieslarna
efter semestrarna. AE till 328i skulle utgå. Lyssnade inte så noga då jag var mer intresserad av hämta ut min 328....

Ljus inredning kommer jag aldrig att gå på igen.

Klädseln som ingår i M-paketet är ett vettigt alternativ till skinn. Med AE kostar M-paketet ca 22'. Med tanke på vad som ingår är det "prisvärt". För min del var valet lätt.

Fjollorna kör fyra med respirator och ryggsäck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.