|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett stort problem på min E61 som jag tror beror på något strul med styrservot. När jag vrider ratten låter det högt och illa samtidigt som det stramar och skakar i ratten. Det är som mest påtagligt när bilen är kall vid stort styrutslag men uppkommer även när bilen är varm. Kan det bero på olja eller någon pump? Hur kollar man servo-oljan förresten? Vad kan det annars vara? Om det är för tekniskt för mig som lekman vet någon en bra och pålitlig firma i Malmö alternativt en privatperson som har erfarenhet och kan tänkas åtgärda problemet? tacksam för svar // Mr B | |
|
Låter som det är dåligt med olja i servon. Behållaren sitter i framkant av motorn, till höger om du står framför bilen. Sitter en oljesticka i locket, se till att fylla med rätt olja om det saknas. Kolla instruktionsboken så borde det stå hur man gör och vilken olja det ska vara. |
|
| Min bil sa till när nivån var för låg, (utan några andra fel) så har den inte gjort det bör det inte vara oljenivån. | |
|
Å fan, så det finns nivåvarning där med nu för tiden. Min förra e39 fuktade lite vid styrsnäckan och den varnade inte när nivån sjunkit så pass att det började råma när man svängde. Då kan man misstänka att pumpen är dålig eller att den suger luft nånstans, men börja med att kolla oljan ialf, går det luft i systemet borde det skumma en del i behållaren. |
|
|
Tack för svar, Stefan och Mats. Jag har det gröna locket där det står vilken olja det ska vara. Det står inte att det är ATF men kommer inte ihåg just nu vilken som är alternativet. Det är en 520d automatare. Det har läckt lite från locket och runnit längs med. Misstänker även att det kommit på marken då jag fått små oljefläckar som jag inte tidigare haft. Ska försöka undersöka om det kan vara luft i systemet. Återkommer. |
|
|
Hej MrBR, om du inte löst problemet så kontakta Tobbe på Länk så kan han säkert hjälpa dig med problemet. Mvh Asken |
|
|
Det verkar som om det var oljenivån i servot som var väldig låg. Helt tomt i behållaren när jag öppnade. Fyllde på när motorn gick, gjorde ett gäng fulla utslag och vips så var problemet borta. De senaste dagarna har jag varit uppmärksam på läckage men inte sett något på marken. En mekaniker jag pratade med sa att vissa bilar "konsumerar" servoolja utan att läcka. För mig är det nytt då min gamla E90 som jag hade i 3 år aldrig hade något problem. En intressant iaktagelse: Det finns många trådar om vilken olja som ska användas; grön (CHF 11S) eller röd (ATF). Har sett någon tråd här på forumet om att det alltid ska vara röd. Det är helt fel. Det står tydligt på locket (även färg) vilket det ska vara (i mitt fall grön). Misstänker att alla BMW som har "nordic climate version" i sin VIN har grön servoolja. |
|
|
Va skönt att det inte va nåt värre. Som sagt så kan det försvinna lite servoolja, bara fylla på och köra vidare. Så länge det inte blir pölar under, vill säga. |
|
|
Konstigt att din bil inte varnade för låg nivå i idriven. Det gjorde min trots att det inte var någon fel på funktionen. Men nivån var för låg och det gick i en skvätt olja. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.