|
|
|
|---|---|
| Kan någon som har en X3 (nya generationen) mäta bredden i baksätet? Mät ytterkanterna på själva dynan. Lånade en Q5 i helgen och vi provade en vuxen mitt emellan 2 barnstolar och det funkade kanon. Audin mäter ca 126 cm. Googlar man så verkar det som folk säger att det absolut inte får plats i X3:an så nu undrar jag om den verkligen är så mycket smalare? | |
|
Orkar inte gå ner i garaget och mäta nu, men låt mig säga så här. Frugan sitter utan problem mellan barnstolarna, men jag gör det inte. |
|
| Mätte min egen lite hastigt precis och mellan ytterdynornas kant så fick jag det till 138cm. Inga problem IRL att sitta mellan två framåtvända stolar men det beror på kroppsbyggnad såklart :-) | |
|
Jag mätte aldrig innan köp(å ändå kändes det som jag vridit och vänt på allt)men jag stod oxå mellan Q5 och X3. Jag upplevde dock X3:an som rymligare. Plus för Q5 dock med lasttillvalet med flyttbart baksäte där även bakluckeöppnaren och deagkrok ingår. Men prestandan, total ekonomin, känslan och den otroligt stora skillnaden på leveranstid vägde över till X3. Sjukt taggad att få den nu. Lycka till med köpet! |
|
| Tack för alla svar! Låter bra. Ska försöka boka en längre provkörning när handlaren får in en X3:a igen. | |
|
Ett tips är att inte bara mäta själva dynan. Den säger inte allt. Mycket beror på hur centrerade sätena är, hur mycket utrymme stjäl hjulhusen, placering av säkerhetsbälten m.m. Det bästa är att testa och inte stirra blint på måtten. I praktiken kan det vara betydligt större skillnad. |
|
| Om man har barnstolar på var sin sida, klätrar man då in genom passagerarstolen fram för att sitta i mitten? Trodde den platsen va död när man har två stolar bak. | |
| Edit: klättrar* | |
| @Vinyl Det har jag inte tänkt på! Å vi som ska få tillökning... Hoppas en X3 räcker till. Äldsta grabben är 3,5 år när den nye kommer så då är det snart dags att vända på honom. En bakvänd stol får väl sitta fram antar jag... | |
|
Ska också ha en till, så det blir till att sätta grabben fram (bakvänd då). Problemet är att airbagen inte går att stänga av, så jag måste nog sälja bilen. Har faktiskt funderat på två stolar bak och frugan i mitten men hur fan ska hon komma in? Haha : ) en annan fråga; BMW har väl ingen bil med ISOfix fram? |
|
|
Nu blev jag svettig men hittade detta. Länk Anar att detta gäller även X3, kan någon vänlig själ bekräfta isofix fram och airbagavstängning med nyckel? Tack på förhand! |
|
| Är inte de tillval? Tror det kostar typ 400:- hoppas du inte glömde de nu :S | |
|
Vänd på grabben som är 3,5 år. Det är inga problem och han kommer att bli överlycklig. Sätt sedan den bakåtvända stolen på mittplatsen bak, så har ni gott om plats. Det är bara i Sverige man väntar till fyra år innan man vänder barn framåt. |
|
|
Jag har svårt att tro att isofix fram finns ens som tillval. Det finns ingen efterfrågan på det utanför Sverige. Isofix bak är EU-krav, så det har alla nya bilar. |
|
| @pettran Jag är oxå inne på det men frugan är nojig. Men går airbag att koppla ur? Kollar jag i tillvalslistan så står airbagavstängning som standard. | |
|
Airbagen fram går visst att stänga av med nyckel. Däremot finns inte isofix på framstolen. Nyckelavstängd airbag är mig veterligen standard på svensksålda X3. Jag har det på min och jag bad aldrig att få det. Sen håller jag med om att en 3,5-4åring absolut kan sitta framåtvänd, även om det absolut säkraste är att sitta bakåtvänd så länge som möjligt. |
|
| När det gäller att komma åt mittplatsen så är det inga problem i vårt fall då ena stolen är framåtvänd, bara att gå in på den sidan (det var så vi gjorde i Q5:an och det funkade smidigt). | |
|
Jag kör 3000 mil om året med mina barn. Ena barnet är nio månader och sitter bakåtvänd i mitten. Andra är 3,5 år och sitter sedan tre månader framåtvänd på ytterplats bak. Det finns ingen anledning att ha barn i framsätet - det distraherar föraren. Jag tycker för övrigt att barnsäkerhetsdebatten i Sverige är på gränsen till löjlig. Folk kör små risiga skitbilar som nästan trillar ihop så fort barnen lägger en fjärt i baksätet, men det gör ju inget för så länge treåringen sitter bakåtvänd i en dyr märkesstol så klarar den vilken krock som helst. Det absolut säkraste är att inte åka bil alls. Det näst bästa man kan göra är att köpa en säker bil, och där är ju till exempel X3 ett bra val. |
|
|
Har en dotter på snart två som såklart sitter bakåtvänd fortfarnde men har börjat fundera på när (4-5år?) hon kan börja sitta framåt. Håller med om att säkerheten har med en helhet att göra, typ av bil, en fokuserad förare m.m. Men tänk på att en stor anledning till bakåtvänt är att barnets huvud är såpass tungt i förhållande till övriga kroppen och ständigt bygger på med muskler för att stärka "upphållningen". Slungas huvudet framåt fritt vid en krock är riskerna för skador större framåtvänt än vid bakåtvänt då barnstolen fångar upp. Så vänta så länge som ni kan men allt måste ju självklart fungera rent praktiskt! Om ni möter ytterkanterna på sittdynan, får ni med ev intrång av armstöd från dörrsidor m.m? Med vänlig hälsning, Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.