AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.433

Försäkringsfrågor om kraschad 116d efter vattenplaning

Sida 1 av 2
Hej allihopa!

Idag vid lunch vattenplanade bilen och fick inte kontroll på bilen, det hela slutade med halkbana del två och snurrade runt ett antal varv på motorvägen, vilket slutade med att jag körde över en kant på ca 40 cm samt upp över en plätt.
Fälg + däck är alla förstörda, och undertill har jag ingen aning om. Det får verkstaden bedömma om ca två veckor då de är på "semester", proffsigt?
Bilen bärgades till BMW i Solna, dåligt bemötande tråkigt nog.
Försäkringsbolaget TryggHansa hjälpte mig otroligt mycket och fick ett riktigt bra bemötande per telefon.

Vagnskada har jag på 6000 samt trafiksjälvrisk på 1000, och det är för att jag är under 24 samt att premien på helförsäkring annars hade stigit mot månen.

Hur funkar en sådan skadereglering, ni som har erfarenhet av detta?
Går det att dela upp en betalning för en sån hög självrisk eller är det något som dras bort från ersättning.
I övrigt mår jag bra men synd då bilen är relativt ny.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Oj, tråkigt att höra vad som hänt, men huvudsaken är ju att du har klarat dig bra. Det är oavsett någonting annat alltid viktigast.

Kände själv lite obehag idag på motorvägen då de var enorma mängder vatten på vägen. Blev tom nedstänkt ifrån en bil ifrån andra sidan.

Oavsett vilken omfattning av skada så ska dom där 6000 + 1000:- betalas in.
Därför är de alltid bra att verkstaden får göra ett kostnadsförslag. I vissa fall är de billigare att betala själv så att säga och inte dra in försäkringsbolaget i det hela.
I ditt fall lär kostnaden för reparationen bli högre än självrisken.

Är nästan helt säker på att hela summan måste betalas på samma gång. För man har ju alltid möjlighet att välja en lägre självrisk än du har om man inte känner för att lägga ut så stor summa på samma gång. Man betalar oftast direkt till verkstaden den lagas på.
De flesta bilfirmor, om det i anknytning till en sådan, du ska reparera bilen på har kort som man kan betala med och sen dela upp betalningarna. Som ett kreditkort.

/Bellamy
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tur att du klarade dig helskinnad.

Om inga andra bilar var inblandade så bör det endast vara skador på din bil och då blir det självrisken för vagnskada som blir aktuell, alltså 6000kr. Haas får gärna förklara varför han tycker 7000kr ska betalas, det stämmer inte med min uppfattning av generella villkor eller min erfarenhet av en singelolycka.

Om du har det knapert ekonomiskt kanske så kanske det kan vara en idé att låna av föräldrar eller släkt om det inte går att dela upp på annat sätt, eller om du vill undvika otrevliga krediträntor.
Hej och tack för era svar!

Singelolycka är helt rätt, från vänsterfil vattenplaning vilket gjorde att bilen snurrade x antal varv vilket ledde till att jag åkte in på en avfart och där tog det stopp. Inga andra bilar inblandade, de lyckades väja!

Vagnskadan är satt på 6000, och ytterligare 1000 kr självrisk för trafikförsäkring då jag är 22 år idag.
Och vad jag har förstått är det den klumpsumma stålar jag måste ha med när jag tar ut bilen från verkstan när allt är klart.

D.v.s. om det är värt att laga bilen efter olyckan, eller om de istället pröjsar mig, vilket leder till att pengarna hamnar hos bilåterförsäljaren då jag fortfarande har kredit kvar.

Får väl slå en signal till morfar som inte har nån större nytta av sina pensionspengar, vad säger ni? :)
Självrisken för vagnskadan betalas till verkstaden. För trafikflrsökringen brukar det komma ett separat inbetalningskort från TH.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Sorry, my bad. 6000:- är de givetvis som gäller i detta fall.
Tänkte bara på summan som TS skrev ifrån början.

Hela summan ska som sagt in till försäkringsbolaget. Sen om man använder någon form va kreditkort eller annan form av avbetalning är ju upp till var och en.
Vill även passa på att ställa två frågor. Ska försöka förklara så gott det går.

Uppförsbacke, behöver inte vara jätte brant men känns som att hela bilen skakar, påväg mot motorstopp även fast jag ger mycket gas. Vad kan detta bero på?

Låga varvtal byte växel från 1-2 rasslar det till ordentligt, alltså när man släpper upp kopplingen snabbt efter byte av växel i låga varvtal. Låter som ett metalliskt ljud. Hoppas ni förstår förklaringen av dessa två problem jag upplever.
Detta är inget jag har upplevt tidigare, varken med bensinmotorer eller diesel, samt bmw bilar. Funderar starkt på om det kan vara koppling?
alexkounis: Hur fort körde du?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Gillar de här!
"Idag vid lunch vattenplanade bilen och fick inte kontroll på bilen"
Som att de var bilens fel... :)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ouppfostrad bil, med andra ord?

----
BMW CS #6212
Haha, nej självklart inte bilens fel. Formulerar om det:
Jag var sämst när det gällde som mest.

Jag körde väl i drygt 60-70
gO
1.407
gOry
335i Touring
Vad kör du på för däck? Kanske nått för försäkringsbolaget att kolla upp?! Undra om man kan bli utan ersättning om däcken är slitna eller om de bara blir reducerat?! Eller var de helt enkelt en sjö du körde igenom? Så att bilen vadade?
Framdäcken nya sedan 1 månad tillbaka. Bakdäcken var mer slitna. Och säkert något som försäkringsbolaget kan trycka på.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Körde du i 60 och fick så kraftig vattenplaning?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Känns lite felprioriterat att ha bra framdäck och dåliga bakre dito - det är i bakdäckens grepp som bilens stabilitet sitter!

Kan mycket väl ha varit direkta orsaken till att bilen snurrade några varv...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
alexkounis: 60 km/h på motorvägen i det vänstra körfältet? Med hänsyn till det händelseförlopp du beskrivit känns det som att du kört alldeles för fort. Såvida inte dina bakdäck är blankslitna.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag är nog benägen att hålla med Chris om att det är något i TS story som inte stämmer. Fakta bryter förtroende som Fredrik Reinfeldt sa om en av sina ex-ministrar...

Svar ja - om man inte uppfyller de säkerhetsbestämmelser som finns så kan försäkringsersättning reduceras eller till och med helt utebli. En av de säkerhetsbestämmelser man skall följa är just tillräckligt mönsterdjup på däcken.

Håll tummarna för att inte försäkringsbolaget börjar rota för mycket. Som var på TS startfråga så går det inte att dela upp självrisken, det får du göra själv med hjälp av ett kreditkort som andra redan tagit upp.
Med budgetdäck är det inga problem att få vattenplaning i relativt låga hastigheter. Framförallt inte på vissa mycket slitna vägavsnitt. Råkade själv ut för detta med en omgång nya Roadstone däck som satt på min 318 på en fruktansvärt spårig landsväg i Småland när regnet öste ned. Räckte med 70-80 för att det skulle bli riktigt obehagligt.
Tja grabbar,
Finns ingen anledning för mig att sitta här o inte tala sanning vad gäller hastigheten. Hade inte regnat på väldigt länge och ulvsundaleden mot Bromma blocks avfart Solvalla har tyvärr idag inte det bästa underlaget vilket gjorde att just den stunden hade jag väldigt otur. Fram satt det ett par nokkian blue och bak micheline saver?
Struntsamma, det har hänt och jag kan se fram emot en saftig självrisk nu när man strax går på semester, kul!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.