|
|
|
|---|---|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det här kanske är ett i-landsproblem, men är det bara jag som irriterar mig över beläggningen/smutsen som klistrar sig fast på väggarna i expansionskärlet? Har en E34 535i som har expansionskärlet vid torpedväggen. Efter bara ett par månader efter en total motorrenovering (inklusive ett flång nytt expansionskärl) så börjar väggarna bli mörkare och mörkare och till slut har man riktiga problem att se nivån på kylarvattnet. Alltid kört med 50/50-blandning av Castrol NF och batterivatten. Nu i dagarna tog jag bort toppen och kollade närmare i expansionskärlet och visst har alla väggar en mörkbrun beläggning. Notera att när jag tappade ur kylarvattnet såg det i princip ut som helt nytt (den här blågröna halvgenomskinliga färgen utan några som helst spår av något brunt). Kollade även igenom alla slangar, termostathus, slanganslutningar, topp, block - allt var hur prydligt som helst utan minsta spår av något rostbrunt (som annars brukar finnas efter en del år). Så frågorna är: om det är någon mer än jag som märkt av detta samt om det är någon som hittat ett bra sätt att rengöra det? Antagligen behöver man ett så starkt medel för att ta bort beläggningarna att det riskerar att skada plasten eller iallafall göra den onödigt svag. |
| Mitt expansionskärl hade lite beläggningar när jag köpte bilen för 10 år sedan, men efter 5 byten med BMW originalkylvätska har det blivit renare och renare och är väldigt fint nu trots snart 23 år. | |
Har också alltid kört med BMW originalkylarvätska (dvs Castrol NF), men det blir ju inte rent på väggarna direkt. Ska lägga upp en bild senare som exempel. @SpeedLover : Så du har alltså inga beläggningar på insidan av expansionskärlet? Är det helt rent alltså? |
|
Det står ingenting på någon flaska, gammal eller ny, att Castrol tillverkat, enbart BMW och deras artikelnummer, 1,5L. Är det alltså exakt samma som Castrol NF? Nej, jag har inga märkbara beläggningar längre, men allt sköts och servas exakt som den ska fortfarande om det nu påverkar i övrigt. Dock var det märkbart brunt klet när jag köpte bilen men då hade toppen nyligen havererat, med ny kylare också, så troligen var beläggningen olja/vatten/glykol som blandats. Eftersom allt är supertätt sedan jag bytte till fabriksnytt topplock direkt vid inköpet, så finns det inget som kan läcka och ge beläggningar. 50/50 BMW-glykol/vatten renar snarare än ger beläggningar, iaf om man byter regelbundet och allt är tätt. Du kanske har oljeläckage in i kylanläggningen? |
|
| Du kanske tagit fel på batterivatten och batterisyra? Det gillar nog inte gjutjärnsblocket och kanske rostar för fullt? ;) | |
Samma här, när jag köpte bilen var det mycket mer brunt klägg och dylikt (vattnet var mer brunt än blågrönt) - märkte det då jag var tvungen att byta slangen mellan vattenpumpen-termostathuset och passade samtidigt på att byta alla kylarvätska (vilket uppenbarligen behövdes). Sen dess har det bytts med jämna mellanrum (ungefär 2.5 år emellan). Motorrenoveringen gjordes för ca 5 år sedan och ett byte har gjorts däremellan (då såg vattnet fint ut också). Angående Castrol NF kan BMW ha ändrat detta, men för länge sedan så köpte jag kylarvätska hos BMW och fick då ett par Castrol NF flaska (inte BMW's omärkta). Men det var för länge sedan. Numera har de ju deras Hybrid OAT glykol som har en längre livslängd (och som även passar alldeles utmärkt i våra äldre motorer). Så det är inte omöjligt att de numera bara säljer den nya Hybrid OAT glykolen både till nya och gamla fordon. Hihi, nej hade det varit batterisyra så hade jag haft mycket stora problem med mig själv just nu och inte tänkt så mycket på lite avlagringar på ett expansionskärl :-) Vill än en gång poängtera att varenda liten pryl i övriga kylsystemet är i princip kliniskt rent - inte det MINSTA spår av några avlagringar eller brunt. Ingenting. Förutom då i den där förbannade ankdammen, är det något cirkulation där överhuvudtaget? |
Så här ser det ut utifrån. Notera mittensektion som är vit och ren, jämför sedan resten av expansionskärlet (mittensektionen är ren för att jag provade med fingret för att se hur hårt avlagringarna satt men var inga problem att gnugga bort med ett finger). Länk Tyvärr tog jag inget kort innan jag tog bort avlagringarna där de syntes som bäst, men här är ett exempel på hur det typiskt ser ut sett från den undre röranslutningen. Länk |
|
Sådan extrem gegga har jag aldrig haft. Det måste du ta bort själv, annars försvinner det aldrig. Testa Lidl:s W5 Multi-purpose-degreaser i orange sprayflaska, bland det bästa jag testat. Tar bort det mesta utan att skada, allt från fett till ingrott kaffe och tjära. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.