|
|
|
|---|---|
|
(hoppa över stycket om du vill gå rakt på sak) Tjena, idag hände något helt otroligt! Jag hade kört från Borås och var på väg till Sthlm. Hade kört hela morgonen. När jag kom in i söndertälje, så var det en liten trafik kö. Så där stod jag i ca. 2 min. När det var dags att röra på bilen, kom bilen ingenstans! Bilen var på, satt på Drive (automat), jag gasade - men inget hände - och den bara dog! Fatta inte ett skit. Inga varningar i dasborden. Ingenting. Hade inte pressat den under resan eller något alls. Bil: BMW 320I 2001 E46 M54 Automat. Händelsen: 1. Står i trafik kö, 2 min max, med motorn igång. Liten uppförsbacke. 2. Försöker gasa - men bilen kommer ingenstans. Den dör, startar den igen, och likså gör gasen inget - och bilen dör. 3. Lyckas få undran bilen till vägrenen och låter den "svalna av" (varför jag gjorde det vet jag inte). Den stod och svalande i ca 10 min. 3,5 - Inga tecken på något fel i dashborden, halvtank, och ok med olja... 4. Sen startade den helt utan problem..... 5. Körde försiktigt hem den.... Med hjärtat i halsgropen. | |
| Kan det vara något med förgasaren? | |
|
Låter precis som bränslepumpen, har hänt på båda mina Beemers. /Stefan |
|
|
Vad är det som händer menar du? Att den ger upp? |
|
|
Jävla bajs arsle! Blir förbannad. Måste detta hände när man har semester? Har läst lite om bränslepumpar osv. Tydligen är det inte allt för svårt att byta ut dem. Men de är dyra som fasen. Frågan är om man kan inhandla en pump från Tyskland? Någon som har tips? |
|
|
Ja, den slits ut då pumpdelen är av plast. Axeln med "skovelhjulet" sitter vertikalt och med tiden äter det ner sig i pumphuset pga gravitationen. Till slut så har den svårt att starta alt. går med reducerat varvtal / föde. /Stefan |
|
|
Det är nog bränslepumpen! Det går att mäta sig fram till ett säkert svar om du har tid och lust. Du bör kolla säkringar och relä innan du går loss på pumpen. Skitenkel ett byta, gjorde det för två veckor sen. Plockade en på skroten för 300:- som såg ganska ny ut (dömt av filtret som sitter under pumpen). Det jag vill rekommendera är att byta bränslefiltret också. Byte mitt i helgen och den var fruktansvärt skitig. Såg på stämpeln att den aldrig blivit bytt trots stor service på Förenade bil i Malmö. |
|
|
Hur mycket hade du i tanken när detta hände? Ingen ide att köpa en pump på skroten handla en ny på ebay istället. |
|
| Länk | |
| Okok, tack så hemskt mycket för svaren allihop. Undrar nu lite kort om ni känner till någon rimlig dealer och fixer runt Sthlm. Som skulle kunna tänka sig kolla upp problemkällan och fixa den för en rimlig summa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.