|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag blir tokig! Hoppas på hjälp av den samlade expertisen på detta forum! Till att börja med, så här ser det ut just nu då jag kör: Länk Som ni förstår går det inte köra då det är på detta sätt. Bakgrund: Fenomenet började i vintras, då den började varna för "Increased battery discharge". Främst under köldperioder (under -20). Jag förstår att det går mycket ström för att starta en diesel i kyla, och avskrev det som låg batterispänning. I vintras upplevde jag kanske två av dessa "resets", men då var det som klart, då fungerade det som vanligt. Reparation på Englunds bil i Luleå (BMW-verkstad): I början av Juni lämnade jag in bilen för felsökning, då hade hela instrumenteringen slocknat helt. Man felsökte, nollade mjukvaran och uppgraderade den, då slutade också problemet. Körde i två veckor, och så kom det tillbaka med dessa "resets", samma som i filmen. In igen på verkstaden, där man även bytte batteri (4000:-), felsökte igen, där sa man att bilen "sprutar felkoder från alla delar i bilen". Man nollade igen alla felkoder, körde bilen, hade den över natten, problemet borta. Felsökte igen, inga felkoder. Just nu: Bilsemester Luleå-Göteborg, där vi på nervägen hade det helt problemfritt. Däremot väl där nere, på varmaste dagen, när AC'n var i full kraft, började fenomenet om igen. Och då hade vi en hemresa kvar på 130 mil... (löste det genom att rycka säkring 49 till instrumenteringen). Mina slutsatser: * Felet verkar initieras vid hög strömförbrukning (start i kall väderlek/full AC i bilen). * Har den väl "börjat" bete sig illa, slutar den inte förrän verkstaden "nollar alla felkoder". * Det är jävulskt irriterande! Jag tar TACKSAMT emot tips och trix vad jag kan göra/vad ni tror det är. Det känns som att Englunds bil i Luleå mest bara gissar sig fram, och det kommer bli en mycket dyr historia för mig. TACK på förhand! /Johan | |
| Tillägg, det är en 2008 årsmodell. | |
| Har din batterisensor (IBS) bytts? Fukt i reservhjulsbaljan? | |
|
Hej Sim, Jag är rätt säker på att ingen batterisensor är bytt, tack för tipset! Ska själva gå ut och kolla fukt i baljan. MVH Johan |
|
| Ja skulle göra en enkel koll i bagaget som Sim menar. MPM modulen ligger där under och kontrollerar de mesta i elektronikförsörjning. Vet många som har haft ärgad och fuktskadad modul. | |
|
Sen bör du göra ett belastningstest på batteriet för att se konditionen på det. Men jag håller med låter som fukt i en central punkt någonstans, baklucka säkringar, m.m. kan ju vara vad som helst. Kanske prova att byta huvudsäkring? |
|
|
Vet inte om du har samma modell, men kolla denna. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.