AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.643

Svampig fjädring? E60

Jag märkte idag på väg till jobbet att min 520 e60 kändes svampig efter vägen. Trodde först att det var punktering men det var det inte.Så jag kollade runt bilen om den såg lägre ut någonstans och det gör den inte. Så jag provade att trycka fram å bak för att kolla om den fjädrade rätt och det känns bra men på förarsidan fram så pyser det då jag pressar ner bilen.

Grejen är att på lördag ska jag köra ca 100mil så jag ringde direkt till BMW och frågade va de trodde det var och om de hade tid för att kolla på bilen. Men tidigaste tiden jag kunde få var i augusti. Så han tyckte att det bara var att köravidare om bilen inte hade sjunkit ihop fram.

Någon som har en känner igen problemet och törs man köra 100mil på lördag? Eller bör jag ringa typ mechanum?
Mycket tacksam för svar!!

'D'
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, huruvida du kan köra 100mil beror väl på graden av "svampighet", dvs känns det osäkert att framföra bilen så bör du ju låta någon verkstad kontrollera vagnen...troligen vänster framdämpare som har tagit slut mer eller mindre, utan att veta säkert då.

Mest troligt ingen fjäder som är av i alla fall(iom det du beskrivit)och då är det ju ingen "jättefara" annat än att du får sämre väghållningsegenskaper/bromsegenskaper och bör tänka på det när du kör vagnen..

Du tycker inte att bilen känns helt åt h-vete att köra nu antar jag ?

Till syvende och sist så är det såklart upp till dig om du vill köra iväg, jag ger dock ingen garanti att resan blir helt tillfredsställande mht det du skrivit.

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Liten följdfråga:
Hur långt har bilen rullat ?

Vet att på min E39 så byttes framdämparna vid ca 14000mil(pga oljeläckage).

Mvh Janne.
Bilen har gått just precis 6100mil och var inne på kontroll service för ca 2månader sen. Jag har provat en snabb sväng runt jobbet å den kändes inte helt åt h-vete men samtidigt så var det en distinkt känsla av svampighet till jobbet idag. Jag har kört in bilen på jobbet och mätt om den har sjunkit lite på någon sida och jag får i stort sett ingen diff. Jag har lyssnat närmare på pysljudet och det kommer vid returen! Börjar dock bli pinsamt osäker på om det är luftfjädring eller vanliga dämpare på bilen. Det ser ut som vanliga dämpare men han på BMW snackade om luftfjädring och att den borde klaga på nivåerna i idriven om det "läcker".
Hur funkar luft fjädringen? Den borde väl inte släppa ut luft på returen? Det är väl ett kretslopp som det hydrauliska (inget ska ut ur kretsloppen) eller?

'D'
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.