|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Misstänker att bussningarna i bakvagnen börjar bli trötta. E39iat 2002 15000 mil. Fått lite priser mellan 7600-9000 för byte av de fyra stora bussningarna och ca 3500 för byte av bussningarna vid hjulen (ball-joint??) Tycker detta är lite väl saftigt. Kan det vara rimligt? Har någon tips på en verkstad jag kan höra av mig till, gärna i Norrköping. Har ringt några men de låter emellanåt lite osäkra på tidsåtgång för att byta vilket borde tyda på att de ej har några specialverktyg för bytet. Mvh Martin | |
|
Hej! Jag använde en vanlig glidhammare o ta bort med. De var tufft men de gick bra. Gjorde allt hos en god vän hade smörjbrygga. Men att de var så dyrt o byta visste jag inte. |
|
|
Priser ink. delar? /Martin |
|
|
De fyra stora är knepiga, inget jag skulle ge mig på utan en anpassad avdragare. Men för en verkstad med rätt verktyg tar det inga tider. Tycker det låter lite dyrt jag med faktiskt. Har du frågat BMW? Lederna ute vid hjulen byter du lätt själv med ett verktyg gjort av några rörstumpar och en gängstång. |
|
|
Priserna är inklusive material på auk. BMW. De fristående jag hört av mig till har inte kunnat ge något pris. Mvh Martin |
|
|
Kolla med AGs i norrköping. Vänligen Mattias |
|
| AGS är min primära verkstad jag vänder mig till. Rekomenderas. | |
|
Har försökt få tag i AG:s ett par ggr men det är ju semestertider... Dom brukar ju vara vettiga så där kan man säkert få bra hjälp till rimliga pengar. Mvh Martin |
|
|
Kan väl nämna att anledningen till att jag misstänker bussningarna i bakvagnen beror på dels lite små vibrationer i motorvägsfart från bakvagnen, dels tycker jag att den blivit lite mer spårkänslig det senaste samt att det känns som om bilen överstyr, väldigt väldigt lite iof som känns lite fördröjt, vid tex filbyte i högre hastigheter. Men vem vet, jag kanske är fel ute i min amatördiagnos:) Mvh Martin |
|
|
Låter precis som silentbussningarna har gjort sitt. Har du provat med kjells bilverkstad inter? Ligger bakom allglas risängsg. |
|
|
För mig bussningarna går 500kr st. |
|
|
Har inte provat med Inter, tack för tipset, ska kolla upp det. Stämmer ganska bra med en 500/ st ca tror jag. Funderar dock på att köpa alla bussningar och byta rubbet när man ändå är i gång. Såg att claus autoparts tog strax under 2 papp för ett paket. Mvh Martin |
|
|
Jag bytte själv på min inte speciellt svårt! Följde denna guide. Länk |
|
|
Hej, har sett guiden men inser att det är helt kört för mig att fixa så kommer få lämna bort det till annan kunnig när så blir dags. Är än så länge inte akut men kommer att behöva åtgärdas så småningom. Men tack för tipset! Mvh Martin |
|
| Schmiedmann tar bara 200kr/st per bussning. | |
|
Braxen: Det är nog till sedan du tänker på för 200 :- /st. Vad jag förstått så är det dessa jag ska ha Länk alternativt att jag köper detta: Länk Funderar också på om man ska ta förstärkta, någon som har erfarenhet? Länk Mvh Martin |
|
|
Uppföljning: Fick lite tid över och tänkte titta på handbromsen som jag irriterar mig på ett tag. Hamdbromsen har tagit, fast jag har fått dra handbromsen sedan lägga i N, släppa färdbroms så bilen gunga ett par cm, sen tog handbroms och slutligen lägga i P. Allt för att spara på lådan. Tänkte då justera handbromsen när det visa dig att vänster bak låg an så jag släppte på den vid så väl spak som i nav. Körde sedan en sväng och bilen kändes märkbart piggare och slingrigheten såväl som vibrationer upphörde i princip. Problemet är att nu får jag inte till justeringen vänster bak men antar att backar är slut eller att wiren kanske är slut. Bromsar bak är nya sen ett år tillbaka, skivor och backar med monteringssats för övrigt. Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.