AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.702

Fungerar NGK BKR6EQUP till min 540 E39?

NeZaN
Har planer att byta ventilkåpspackningar på 540:n då de läcker, och i samband med detta planeras ett stiftbyte. Köpte en sats NGK BKR6EQUP till min 540 från eBay då jag fick dom snorbilligt från UK.

Missade dock en liten detalj. På många ställen står det att de passar från -98 och framåt. Min är en 97:a. Men borde de inte passa? De finns som alternativ på RealOEM när jag slår på korrekt tillverkningsdatum?

För det är väl ändå ingen skillnad utöver dubbelvanos på en 98 mot en 97:a?
Vad fick du betala för dem, jag måste också byta till sådana tändstift.
NeZaN
535 spänn fick jag pröjsa för 8st från England.
Beställde dom i fredags. Kom hem idag. Riktigt nöjd med hur allt sköttes!
Om de inte passar min men de passar din kan du annars köpa mina :)
Vet inte vad jag ska ha dom till annars :) Vet dock att de kostar ca. 220 kr i svenska handeln styck!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, de passar din bil!

De fabriksmonterades dock från 98/99 i samband med de längre bytesintervallen som infördes då.

BMW rekommenderar att man monterar BKR6EQUP även i de äldre bilarna som hade BKR6EK original.

EQUP-stiften har bättre självrenande egenskaper utöver att de håller i 10.000 mil.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
NeZaN
Här köpte jag mina stift. Nu verkar valutan ändrats aningen, men vi snackar en tia totalt kanske...

Länk
Jag kollade på en faktura som följde med bilen.
2006 Vid 15k mil så gjorde man en större service.
då satte man i BKR6EQUP bilen har nu 2013 gått 19500kr.

Borde jag inte kunna köra ett tag på dessa lite onödigt att byta om det är ett intervall på 10k mil.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Enl BMWs serviceinfo 10/1998 är intervallet 6000 mil för motorer där man rekommenderar eftermontering av dessa stift , samt 10000 mil för motorer där de är monterade från fabrik.
Motorer där det rekommenderas för eftermontering:
M40, M42, M43, M44
M50, M52
M60, M62, M70
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på att det skiljer väldigt lite mellan M52 och M52TU, när det gäller själva förbränningsrummet och annat som påverkar själva stiften, skulle jag inte tveka att ha 10.000-mils bytesintervall även i M52 med EQUP-stiften!

När jag bytt mina stift vid ca 10.000mil, har de sett väldigt fräscha ut och skulle troligen rullat minst flera tusen mil till utan några som helst problem.

Jag misstänker att t ex bensinen i USA med högre svavelinnehåll är mer aggressiv mot stiften - de stift man ibland ser på Youtube och liknande brukar oftast se rätt slitna ut vid 10.000mil...betydligt värre skick än de jag har bytt vid samma miltal!
Bytesintervallet är säkerligen satt utifrån att de även skall hålla under sämsta tänkbara omständigheter.

Men är du osäker är det bara att skruva ur ett stift och kolla skicket på det.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.