|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag verkar ha fått ett sommarjobb med bilen. LCD-listen med bromsljuset har lagt av, samtidigt larmar bilen att högerbromsljus är ur funktion (fast det inte är det). Efter lite efterforskning här på forumet så verkar problemet ligga i kablaget. Frågan är bara, vilken typ av kabel ska man använda sig av om man behöver byta kablar? MK, RK eller annan typ? | |
| kablarna ska vara flertrådiga, mjuka helst silikonhölje eftersom de böjs ofta | |
|
Jag bytte kablarna för typ två veckor sedan och köpte såna: Länk De som är på bilen är skräp jämfört med dessa... |
|
| Hur lång tid tog bytet? | |
|
Det är lite svårt att säga exakt hur lång tid det tar...ca 3-4 timmar för vänster sidan tog för mig. Det beror också på hur skicklig man är... Att skruva bort alla plastdelar gick på max en timme men det som var jobbigt för mig var att kablarna var byta förra året av BMW och de satte dit bara röda kablar...och svarta på högra sidan. Jag var alltså tvungen att ta och mätta varje kabel med mätinstrument. Jag trodde aldrig att BMW gör ett så dåligt jobb...fick veta i efterhand att de hade garanti 2 år på delar och 1 år på arbete...Kablarna var skarvade okej men de har använd luftpistol för mycket och har bränt lite för mycket kablarna så några st gick av precis innan eller efter skarvhylsorna. Deras arbete räckte precis garantitiden - 1 år... Kom ihåg att skruva glaskan när den är max öppen så att du inte skadar fingrarna!!!! Var bor du nånstans? |
|
|
Fy satan vilka klåpare! Använda samma färg för olika saker är ju en dödssynd inom el :( ------- //Lövet |
|
|
Andy_89; Jag är också på väg att göra samma jobb men jag förstod inte detta tips "Kom ihåg att skruva glaskan när den är max öppen så att du inte skadar fingrarna!!!!" Vad menar du? |
|
|
NilsH: För att ta ut kablarna som kommer till antennförstärkaren måste du lossna försiktigt de där två skruvarna som håller glasluckan. Gångjärnen är fjäderbelastad som max när luckan är stängt eller nere och det är stor risk att fjädrarna slår tilbaka (uppåt) om man lossnar skruvarna med luckan stängt eller nästan stängt. Jag läste på nätet att många skadade fingrarna alvarligt... Det gick jättebra för mig att lossna skruvarna med luckan öppen på max och jag lössnade föriktigt en fjäder i taget sedan sate jag tillbaka allt tills jag var klar med skarvarna. Sedan måste man göra allt i omvänd ordning för att kunna dra igenom kablarna till antennförstärkaren. Här har du en PDF med lite instruktion. Länk Det finns mer på nätet. Jag bor i Norrköping så om du är i närheten kanske kan jag visa eller hjälpa till med något! |
|
|
andreas_lofgren: Precis! Jag blev förbannad när jag såg alla kablarna röda... Jag trodde faktiskt att föra ägaren fixade kablarna på egen hand eller så. Det var därför jag ringde till BMW Bromma föra veckan och kollade historiken. Det ända de kunde hitta var kabelhärva bagagelucka och alla kablarna var "åtgärda" i Juli 2015. Jag vill inte ens tänka vad föra ägaren betalade för jobbet... Kablarna de satte dit var av bättre kvalité än original men inte som de från Sencom. Jag valde att inte byta kablarna på högersidan för tillfället då de såg bra ut men nu ångra jag lite...Det kan bli ett helvete att börja matcha kablarna igen om de går av..och på högra sidan är alla kablar svarta...:-/ |
|
|
Boven i dramat är väl kabelkanalerna som böjer kablarna i ett skarpt veck när man stänger luckan. Det är ju oftast där kablarna går av. Själv tog jag bort dessa kabelkanaler helt och fäste kablarna löst i gångjärnen med buntband. Då slipper man att kablarna böjs och går av (förhoppningsvis). |
|
| Blir inte en alltför stor lucka/öppning om man plockar bort de där kanalerna? Har du en bild på hur det ser ut? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Felaktigt kabelval och felaktig montering är orsaken till att de går av. De monteras så att de drar och spänns för hårt vilket gör att det blir tänjning och brytning vid varje öppning. De som har automatisk bakluckeöppning verkar klara sig bättre för att luckan inte öppnar lika högt. Finns färdiga fina satser att köpa på ebay även till spolning antenn, och jordning för bakrutevärmen på den vänstra inre genomföringen. Tar mig en arbetsdag att repa alla 4. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jag har automatisk bakluckeöppning också... | |
|
Den lilla luckan/öppningen som blir efter att man tagit bort kabelkanalerna kan man leva med om man vet att kablarna inte sträcks ut lika mycket varje gång luckan stängs. Jag har dragit kablarna så att de går på sidan om gångjärnet så att den täcker en del av öppningen. Har tyvärr ingen bild på det just nu... |
|
| Det kan vara värt att testa! Hur länge har du haft dem så såhär? | |
| Sen förra hösten... | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När jag byter lägger jag en "slinga" i taket innan den nya kabeln går igenom gummigenomföringen då finns det ingen möjlighet att de spänns. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Du menar alltså en sån böjbar gummislang som på dörrar? | |
Det sitter sådan i taket på bilen man får plocka ned högtalarna i taket. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det är nog en jättebra lösning! Tack för tips! Jag ska försöka hitta bra slangar med rätt diameter och plocka bord de där plåtkanalerna. |
|
Egentligen inet fel på plåtkanalerna bara kabeln och original monteringen som är fel. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.