AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.348

e46 sedan 2003 bakfjädrar standard eller hårda ?

pu
547
puiu
330i-03
En av mina fjädrar på höger sida har gått sönder så jag undrar - det finns två sorter att köpa standard eller hårda - vad rekommenderas? Tacksam för hjälp

alex
Jag hade köpt det som sitter original på bilen. Har du M-sport?
pu
547
puiu
330i-03
nej

alex
pu
547
puiu
330i-03
Jag undrar om det svårt att byta själv dem?

alex
Original fjäder är lite jobbigare att byta än tex coilover fjäder pga längden.

Inga större problem oavsett.

Du behöver en 18 nyckel eller hylsa till bulten som håller dämparen nertill.
Tryck sedan ner armen, så du kan få ut fjädern. In med den nya. Det underlättar om du tar domkraften och sätter under skivan och hissar upp tills du får i bulten till dämparen. Lägg något mellan skiva och domkraft, så du inte skadar skivan.
pu
547
puiu
330i-03
tack clintan66

alex
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Såg ett mekartips på Youtube (tror jag det var) och där tog han originaldomkraften för att bända ner bärarmen så att fjädern gick att plocka ut.
Såg väldigt smidigt ut!

Glöm bara inte att lossa staget till krängningshämmaren innan du börjar "bända ner"!

Var även försiktig så att inte domkraften inte lossnar och att bärarmen då fjädrar tillbaka när du har fingrar (eller andra kroppsdelar du vill behålla) i närheten med risk att de kläms...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bänd inte för mycket så drivaxelknutarna tar skada (enl. TIS skall man t.o.m. skruva loss drivaxelns ena ände).

Här är klippet med domkraften:
Länk

mvh/ Anders
pu
547
puiu
330i-03
tack så mycket till alla

alex
E
1.156
E
320 ci cab -04
Den där manövern med domkraften för att trycka "isär" ger ett riskfyllt intryck. Det finn verktyg som håller, trycker ihop, fjädern. Är inte det säkrare?

E
pu
547
puiu
330i-03
E.du har rätt jag ska trycka ihopp de,jag har verktyg

alex
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.