|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt på detta sen jag åkte runt lite i Sverige i sommar, då man ser dessa stackars bilar som plågas av att dra både husvagn, cyklar, surfingsbrädor mm. Såg ett par riktiga skräckexemplar tex en e34:a som var så tungt lastad att dragkroken skrapade i på e4:an när det guppade lite. Tycker att detta måste slita oerhört mycket på bilarna, tänker mest på bussningar,fjädrar, hjulen mm Så vad tror ni ? Jag är i varje fall kritisk till att köpa en bil som har drag. Mvh Niklas Länk | |
|
Ja, det beror ju som sagt vad man har dragit med bilen! __________________ -ridern- 525i 1990 24V Yamaha MountainMax 700 Länk |
|
|
Husvagnar är vägarnas ogräs! Det säger sig själv att det sliter mycket på bilen om man överlastar den och dessutom hänger på en tung släpvagn. Om jag skulle köpa en bil med dragkrok skulle jag undersöka den noga och helst luska i vilken typ av släp och hur ofta bilen har dragit. Mvh |
|
|
Man kan ju undra hur mycket 250-400 mil på en sommar med fullastad husvagn sliter på bilen jämfört med vanliga mil ? Länk |
|
| med rätt kultryck och och ej överlast så ska det ju inte vara nåt större problem.....problemet är väl bara att få folk att lära sig det... | |
|
Greger har koll på läget ! Hellre en bil som gått 500mil årligen med husvagn+ 1500mil i vanliga mil istället för någon slyngel som kört liknade sträcka inne i stan förbi den lokala korvmojen för att impa på fjortisar ! Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Visst får bilen jobba lite mera och allting i transmissionen går varmare än vanligt, men kör man på rätt sätt och inte plågar grejerna så är det ingen fara. Att köpa en bil som dragit husvagn ngr,hundra mil varje sommar ska inte vara nån fara. Håller med föregånde att en bils om körts i storstad, ständigta stopp och igångsättning är ett sämre alternativ. MVH Hasso |
|
Håller fullständigt med Greger, försår inte de som åker omkring och ser ut som ett V på vägen. Det är ju inte så svårt att räkna ut hur man skall lasta för att balansera upp släpet, definitivt i en husvagn. Är dock av åsikten att husvagnar borde ha ett visst agrikulturt tillmäle men som faktisk ger dig ett tillfälle att växla ner och njuta i 1.5 sekunder. .... kanske man skall sätta på dragkrok på kärran ... ;D |
|
|
Har märkt att dragkrok är en av de mest eftertraktade tillbehören på bilen, när man skall sälja den. Var och varanna frågar om dragkrok finns. //Marin |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
För en villaägare så är dragkrok oumbärligt, alltid är det nått som ska köras,efter höst och vårstädning av trädgården.Och virke mmmm.Och det är ju inte direkt nån påfrestning för bilen.Sedan ska det ju hängas på cyklelställ på kroken, minst lika vanligt. PÅ MB byggde jag en löstagbar anordning med kula bara för att få dit ett cykelställ utan att montera dragkrok.Och på BMW monterade jag en avtagbar dragkrok. MVH Hasso |
|
På en större bil med rejält vrid är det väl ok, men det finns en del skräck exempel... Vill oxå ha kompressor..... |
|
|
Hej! När jag köpte min BMW 320i touring -98 funderade jag rätt mycket på om jag skulle sätta på dragkrok eller inte. Eftersom dragkrokar är dyra, ökar chanserna för whiplash-skada och jag inte har ett alltför stort behov av släpkärra så valde jag att inte sätta på dragkrok. I stället kör jag med cyklar på taket, det fungerar bra men det tar rätt lång tid att montera ställningen när den behövs. |
|
coolblue: Du som har drag under huven ska väl ha drag i baken:D Anekdot: När köpt BMW så hade jag kvar Volvon nån månad pga flyttning bla.Min dotter såg undrande på mig när jag sade att det inte fanns nått drag på BMW.en. Hon förklarade så småningom att det var motoreffekten hon relaterade till för hon tyckte BMW gick betydligt bättre än Volvon och fick inte ihop det där med "inge drag" :) MVH Hasso |
| --->...CoolBlueM3Coupe....köp takräcke samtidigt så kanske du kan få ett bra paketpris... ;oP | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.