AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.604

Köpa E91 direktimport

an
255
anma0572
520dA Touring -12
Letar E91 sedan BMW:n i höstas byttes mot en Audi. Jag har provkört några bilar bla en 320i och en 320d. Länk

320i går bort pga tråkig motor jämfört med 320d. Jag vill gärna ha förbrukningen på en anständig nivå så 325i går nog också bort eftersom den väl drar mer än min gamla 320i från 2002...?

Bilen i annonsen har följande spec:

S2BFA
BMW LM Rad Doppelspeiche 154 BMW alloy wheel, double spoke 154

S4AGA
Interieurleisten titan matt Interior trim finishers Titanium matt

S548A
Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer

S851A
Sprachversion deutsch Language version German
Code Sonderausstattung Optional Equipment

S1CAA
Selektion COP relevanter Fahrzeuge Selection of COP relevant vehicles

S200A
Entfall Katalysator Diesel particle filter

S240A
Lenkrad Leder Airbag Leather steering wheel

S249A
Multifunktion für Lenkrad Multifunction f steering wheel

S320A
Entfall Modellschriftzug Deleted, model lettering

S386A
Dachreling Roof railing

S402A
Panoramadach elektrisch Electric panoramic roof

S423A
Fussmatten Velours Floor mats, velours

S428A
Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit

S481A
Sportsitz Sports seat

S493A
Ablagenpaket Storage compartment package

S494A
Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger

S507A
Park Distance Control hinten (PDC) Park Distance Control (PDC), rear

S520A
Nebelscheinwerfer Fog lights

S534A
Klimaautomatik Automatic air conditioning

S606A
Navigationssystem Business Navigation system Business

P735A
Basic Package Basic Package

P7R9A
Edition Fleet James Fleet

L801A
Länderausführung Deutschland National Version Germany
S843A
Leistungsreduzierung Power reduction

S863A
Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe

S879A
Bordliteratur deutsch On-board vehicle literature German

S8SPA
Steuerung COP Control unit COP

Har ni några synpunkter på den specen (förutom läsbarheten)?

För mig är sportstolar ett måste. Backkamera är ju bra, ett panoramatak ser coolt ut men inget jag egentligen vill betala extra för. Har sportstolarna alltid en elfunktion för att styra hur tajt skålningen ska vara? Det hade denna.

Kan det stämma med 2900 kr i skatt på denna? Brukar det inte vara högre på 2006:or?

Bilen är en direktimport av handlaren. Vad ska det göra på priset? Är bilen felprisatt? Den har gått ca 16 000 mil. Jag har inget principiellt mot importbilar. Är bilen bara ärlig så är det ok. Kan en Tysklandsbil tom vara en fördel ur rostsynpunkt eller spelar det inger roll?

Min sista fråga gäller växellådan. Jag upplevde den som något "trög". Särskilt vid växling mellan 3:an och 2:an. Är det vanligt? Också lite "gummibandskänsla" i spaken.

Det var många funderingar och frågor men hoppas på lite input från forummedlemarna.

//Anders
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Den här kan vara ett alternativ:

Länk

visserligen utan sportstolar men har högre effekt?!? 163 hk istället för 149 hk. Märkligt då båda är 320d från 2006. Någon som har en förklaring. Enligt modellguiden här intill ska det bara finnas en variant. Den svagare har 2900 kr i skatt jämfört med 4200 kr för starkare. Är det motoreffekten som förklarar detta?

Någon som har provat båda varianterna? Stor skillnad eller? Jag tyckte nog att den med 149 hk hade hyfsad gasrespons.

//Anders
Belgien-sålda och Tyska Edition fleet har lägre effekt än normalversionen. Så har det varit under massor av år. Mvh Stephan
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Inte alla Belgienbilar har minskad effekt, men många
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Varför har de minskad effekt? Miljöregler eller...?

Bör jag undvika en bil med den lägre effekten? Går det kanske att byta programvara för att "återställa" den?

Vad är förresten Edition Fleet James Fleet för tillägg?
Pi
96
PinnenX
325i-05
"Varför har de minskad effekt? Miljöregler eller...?"

Skatteregler om jag inte har helt fel för mig
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Miljöregler som påverkar skatten, verkar förstås rimligt. Om det dessutom påverkar, dvs sänker skatten när bilen är reggad i Sverige så blir det väl avvägning man får göra mellan effekt och skatt.

Ni som är ägare av modellen som diskuteras ovan, 320d -06, eller har kört den mycket, upplever ni ett påtagligt motstånd vid växling från tre:ans till två:ans växel? Jag har läst om svänghjulsproblematiken som bla drabbar vissa manuella 320d. Kan ett motstånd som jag beskriver ovan vara ett tecken på problem med svänghjulet?
Fr
26
Fred_K
330 i Lim -05
Hej!
Många upplever BMW's manuella växellådor som något tröga.
Har tom hört att många frågar om det är fel på lådorn för att de är tröga, när de fungerar precis som det är tänkt.
Jag hörde samma sak innan jag skaffade den 330i manuella som vi har nu.
Känslan mot växellådan i BMW'n upplever jag som mycket mer robust och bastant än någon annan bil jag har kört. Den kräver också mer kraft från dig som kör för att göra som du vill. Även kopplingspedalen har ett högt motstånd.

Men det blir skillnad när oljan är varm och då går de flesta växlingar silkeslent, även på en bil som gått strax över 15 000 mil :) Speciellt om man tar det lugnt och bestämt med växlingarna (läs: INTE rycker och sliter i spaken utan ger jämn och bestämd kraft när man går från växel till växel).

Tog lite tid att vänja sig vid, men jag gillar det! Det ger en väldigt skön koppling mellan förare och bil.

Problemet med svänghjul på manuella dieslar har jag inte själv upplevt (min är bensin) men jag tror att det brukar beskrivas som att det hugger, mycket märkbart när man närmar sig dragläge. Det kan tom bli så att det hugger tag så att motorn stannar. Men där kan nog någon som själv upplevt detta fylla i mer information.

What we do in life, echoes in eternity
Nyligen köpt en 325da -08. Kul bil på många sätt. Bland annat att det går "busköra" samtidigt som den inte drar allt för mkt soppa. Landsväg går köra under 0.5. Skatten är inte allt för dyr heller. 3500 ungefär. Stor skillnad mot för 530d som jag hade tidigare som va på runt 7 papp. Bra motor har jag hört det är :) kanske en 325a även är intressant?
Belgien har länge haft skatteregler som gynnar bilar med lägre effekt och lägre motorvolym. Belgien var ett av få länder där 525td E39 med 115hk erbjöds.

Det går en gräns vid 120kw nästa är vid 155kw:

Ny bil med max 120kw: €1239/år
Ny bil med max 155kw: €2478/år
Ny bil med över 155kw: €4957/år

Länk

Mvh Stephan
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Måste vara lukrativt med chiptrimfirma i belgien då! ;-)

Kan bara instämma att du borde testa en 325d. I stort sett samma motor som 30d fast utan swirlflaps. Liite mer skatt och en aning mer bränsle drar den. Men ljuvligt med sexa!
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

den du länkar till, är nog Italien import, den har stått länge jag mailade med killen, innan jag köpte min men han verkade inte vara på hugget att sälja, så jag tröttnade.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.