AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.427

Bmw X5 2009 30D, växlar sent(varvar) vid full gas

me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Nybliven ägare till en E70. 30D med xdrive årsmodell 2009. Jag förstår att det inte är någon sportbil jag har. Men det är ju ändå en stor motor, när jag köpte bilen och gasade fullt ös på pedalen så könde man bra tryck och att bilen drog i väg ganska fort.

Nu när jag gasar på så känns det som att det dröjer lite innan bilen liksom får upp farten. Om jag ligger och kör 60 och trycker ner pedalen fullt så varvar bilen upp till 4000 rpm innan den växlar om. Bilen känns inte lika "pigg" helt enkelt. Det kan ju vara så att jag har blivit van också, jag vet inte. Finns det några kända fel när det gäller växel låda, motor, turbo etc?

Jag började märka dessa "problem" efter att jag körde runt i ett villa område med mycket branta uppförsbackar likaså nedför.

Med vänlig hälsning,
Mevvan
Jag hade samma på min 35d, tyckte det va riktigt jobbigt när bilen varvade upp så ständigt och jämt. Vet inte om det berodde på att bilen rullat mycket, att något blir sämre?
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Vinyl: Blev det värre för dig med tiden eller ? Min Har bara rullat 125 902.
Har garanti på bilen så det är det är det något fel så vill jag få det löst nu helst.
Med vänlig hälsning,
Mevvan
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
kan det vara så för att man kör korta sträckor? Och att bilen inte riktigt hinner bli varm och "vakna"?
Jag har också något liknande "problem" med min.. Om jag kör långsamt i en brant uppförsbacke eller vid oregelbunden körning i tex stan så drar växellådan onormalt länge på växlarna en lång stund efteråt. Det är ungefär som att växellådan tror att en lika brant uppförsbacke kommer igen och att den därför måste ligga kvar på låg växel. Mycket irriterande, fenomenet försvinner dock efter en stunds normal körning. Varför är det på detta viset?? Är något fel eller ska det vara så?
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
WGN: Precis vad som händer mig nästan lite pinsamt när man rullar låter som att man kör på tvåans växel hela tiden. Jag tänkte iaf att jag ska ringa bmw och boka in en felsökning.

Vill veta vad detta är. Om det är normalt eller inte. Precis som du säger så försvinner det ibland om jag till exempel kör långt.

Åker ibland till Stockholm från vänersbor, då har jag nästan inga problem bilen svarar bra på gas och växlar fint.
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
försökte filma på ett ungefär hur det kan bli:
Länk
Mevvan: som du skrivet så hände det alltid när man körde i stan eller med mycket trafikljus, start/stop. Växeln ville liksom inte gå i. Sålde dock bilen kort efter så. Hoppas du får en lösning på det.
Vi
36
Vinterbo
x 3 3.0 D-07
Jag har en x3 med 3.0 d motorn och automat och min kan ligga och varva ett tag fast det är slätt.Ibland har jag funderat om det är vid en viss temperatur ute också men jag vet inte... När jag drar släp tycker jag automatlådan fungerar bäst! Då är växlingarna mjukare och inge höga onödiga varvtal.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det är inte adaptionen, att lådan anpassar sig efter förarens körstil, som spökar? Även en dieselmotor är som starkast på höga varv och era bilar har kanske fått för sig att ni vill stå på lite?

Man kan nollställa adaptionen själv vet jag, det var något med att slå på tändningen (men inte starta motorn) och hålla ner gasen i botten en viss tid och sedan slå av tändningen med gasen kvar i botten. Om ni söker här på Autopower finns det garanterat nerskrivet, testa det innan ni går vidare med en felsökning är mitt tips. :)

//Bjersér
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Bjerser: Jasså, där ser man. Första gången jag hör om detta. Ska bli att pröva ikväll. Och känna efter imorgon hur det känns. Hade ärligt talat inte ens en aning om att denna "funktion" fanns. Så tack för tipset:)
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Bjerser: Tack så jätte mycket för tipset och hjälpen det funkade faktiskt man hör efter typ 25 sekunder att det krasslar i lådan kommer lite konstiga ljud. Det är så den återställer sig. Fick testa en 2 gånger innan jag fattade men ändå. Bilen går faktiskt mycket bättre. Växlar ner fint och svarar bra på gas. Vi får se hur länge det håller:) hoppas det är permanent men oavsett vad tack för hjälpen!!
mevvan: Skulle du vilja förklara hur du gjorde? Kan ju vara värt ett försök
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Pröva nollställa lådans styrenhet.

1. trampa ner gasen i botten
2. vrid nyckeln till tändning
3. vänta 25sek,
4. lådan är nu nollställd.
5. nu kan du starta bilen på vanligt sätt. (Släpp gaspedalen ;) )

Detta skall enl. utsago nollställa växellådans adaptionsmappar.

Om detta inte hjälper är nog nästa steg en uppdaterad njukvara till lådan.
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
WGN: Exakt som bimmer75 förklarade jag men väntade till 30 SEK istället för 25, det va runt 25 jag hörde ljudet från växellådan lyssna noga så hör du hur det låter.

Fick testa ett typ 2-3 gånger innan jag hörde ljudet som enligt mig "bekräftar" att det funkar.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Har samma "problem" då vi är två som kör. Den ena (den andra) fiskör och den andra aktivt så jag tror att adaptionen ballar ur.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.