AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.295

320i e46 varför vandrar den över vägen?

Cr
4
Crille88
320I M-sport -03
Hej!
För att gå rakt på sak.
Ligger i landsvägsfart (allt mellan 50-120) och kan hålla ratten stenhårt rakt fram, men ändå går bilen från sida till sida.
Om man ska göra en omkörning på en vanlig landsväg så drar bilen mot diket när man korsar mittlinjen, den drar alltså REJÄLT, man får vara med och styra tillbaka..

OM de kan påvärka så sitter för tillfället fel dimensioner på bilen
fram 225-45-17
bak 245-45-17
skiljer alltså lite på hjulen i rullomkrets

bakre bussningar?

Det som är gjort:

* 4-hjulsinställning
* länkarmsbussningar bytta
* nya stötdämpare bak

alla tips på saker att byta välkomnas.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När E46:orna blir slingriga som kåta ormar, brukar det vara främre bussningen i bärarmarna bak som är dåliga.

Mvh
Johan B
Cr
4
Crille88
320I M-sport -03
Tack för snabbt svar!

gör du mig en fet tjänst o talar om vilken av bussningarna?

[url]Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nr 4

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Cr
4
Crille88
320I M-sport -03
liten update..

ha nu bytt:

* Bussningarna fram i länkarmar (glappade)
* Bussningarna Bak (glappade)

* stötdämpare och fjädrar runt om (coilover) + kräng-stag fram

bli inte bra ändå

om man ligger i fart o vrider till ratten känner man hur bakänden gungar till efter man rätat ratten

om ja vrider snabbt vänster-höger så blinkar tillomed antispinn

och den spårar fortfarande och vill av vägen när man kör över mittlinjen

skall göras 4hjulsinställning igen, ev redan imorgen
Visa användare
21
marty
320d -06 E91
har samma problem med min 325 e46 T..men det kommer först vid 110-120 kmh! då börjar den gå hit o dit på vägen så man får vara med och styra emot!har bytt bussningarna i framvagnen!
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej1

Vad har ni för däck och fälgar på era bilar?
Jag orginal 18"med 255 bak o 225 fram. Tidigare låg det Michelin på bilen, då jag behövde nya bakdäck blev det Goodyear. Den kombinationen blev hemsk, bilen vandrade fram och tilbaka och bakvagnen svajjade... Byytte till Goddyear även fram och problemet var borta.

Anders
Vad har du för däck profil marty?

Håller med som Johan B skrev i andra inlägget med bussningarna.
Men kan även tänka mig däcken varit problem för tråd skaparen där 45 är hög profil. Lite ballong däck över dem.

Är på samma linje som Anders.B att kolla även däck, men börja med bussningarna.
Visa användare
21
marty
320d -06 E91
Har original M-sport fälgar 225/45 17" fram, 245/40 17" bak! Continental sportcontact tror jag dom heter! men det känns som att det e nåt i framvagnen! Har iofs inte kollat bussningarna i bakvagnen..bilen har ju blivit besiktigad under tiden som jag haft problem! Så man kan ju tycka att dom borde ha upptäkt nåt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Byttes även styrleder när bärarmarna byttes?

Merparten av en bils stabilitet sitter i bakvagnen, så om det inte finns uppenbara glapp i framvagnen bör du kolla hur skicket är på nämnda bussningar i bakvagnen.
De behöver inte vara så glappa att det märks på besiktningen, för om det märks att de är glappa då, har du troligen nästan åkt av vägen till besiktningen...

Även en felaktig fyrhjulsinställning kan ge dåliga vägenskaper. Det är stor skillnad på resultatet från en mekare som ställer in hjulvinklarna "så de är innom toleranserna" och en som verkligen anstränger sig för att få värdena så perfekta som möjligt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
21
marty
320d -06 E91
typ 16500 mil har den gått! Styrlederna är inte bytta! så bussningar m,m börjar väl bli slut nu! blir till att göra en stor order på Meca och boka in en helg i garaget:) tack för tipsen

Mvh Marty
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.