AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.120

Till er med tickande ventiler

Henrik535
Åkte ner till verkstan idag och kollade över pärlan lite.Rev bort toppkåpan för att se skicket på kammen,tänkte att det är väl lika bra o kolla ventilspelet när man ändå var igång,spelet var ca 0,45 och det ska va 0,30.Så jag justerade lite o vips allt tickande försvann, knäpptyst fan va nöjd jag blev.
Arbetet tog cirka 40 minuter.Verktygen som användes var:litet smidigt spärrskaft med 10:ans hylsa och liten förlängare,bladmått,skruvmejsel,liten insex till justeringen(hålet),10:ans blocknyckel.Det är nog samma princip på dom flesta äldre bmwmotorer skulle jag tro.
Fråga gärna om du har problem eller om du har tänkt att göra det.

typ är det stöt stänger på din 535

det är ju överligande kam på dom eller har jag missup fattat det eller var sitter viparmarna på en med överliggande kam ........
typ fattar inte nåt

Dom 3 B:en---------------
-Bemmer,Brännvin,Brudar-
----M-Power------------
Garett the best a man can get
DC-Hub Ask Fore The IP
FtpServer Ask Fore The IP
The RavenRacing---
-------------------
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den överliggande kamaxeln trycker på en vipparm som i sin tur trycker på ventilen. Om kamnocken skulle verkat direkt på ventilen skulle det bli konstiga vinklar mellan avgas och insugsventilerna efersom det inte är dubbla kamaxlar.

Mvh
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
hmmm,låter ju bra.Har själv lite tickande ljud på min 525i -88.Kan ju vara det problemet som du beskriver.Måste man plocka bort något annat i motorrummet innan man ska lyfta bort ventilkåpan(toppkåpan)??Man bör väll byta packningen sen??

Mvh Ricke
Henrik535
Jag lossade på slangarna till luftm.mätaren och lät den sitta kvar på locket sen var det bara att lyfta av.
Packningen bör du byta men det är ju inte nödvändigt.
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Tänk på att justera när motorn är kall (låt den gärna stå över natten)

// Henke Bleifuss
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag läre oxå göra en ventiljustering på min 525i -90. Men tror ni inte att man måste lyfta bort insugsröret innan? Det känns lite trångt annars.
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Jag lyfte av min ventilkåpa i helgen för en inspection av kam....längst fram var det lite fina repor men inte så farligt tror jag.När första kolven vara längst uppe så gick det inte att få igenom bladmåttet på dom främre ventilerna(vet inte vad det heter ,men jag menar där man kollar avståndet) fast på dom tre sista bakåt så gick det att föra in bladmåttet ska det vara så?Tror kanske att tickandet kan sluta om jag gör en ventiljustering på den....bilen har för övrigt alltid varigt servad på BMW verksad förutom dom senaste två gångerna då den lämnades till en annan verkstad....då sam man att det behövs ventiljustering...men den tidigare ägaren hade inte gjort det när jag köpte bilen.
Har en fråga till:Om bilen känns spårkänslig vad kan det vara i framvagnen som är dåligt då???Däcken är ju bara 195/65-15 så det kan ju inte vara det,kan tillägga att däcken är nya och nyss pålagda så dom borde inte orsaka att det svänger.Kan ju iofs vara vinden tar tag lite i bilen också??

Efter jag rengjort ventilkåpan så passade jag även på att lacka den mattsvart,mycket snyggt blev det faktiskt och ett stort lyft för motorrummet :)

Mvh Ricke
E28:an
Glöm inte heller att byta oljeröret när du ändå har tagit bort ventilkåpan den är en billig investering tror den kostar högst 60 :- men ack så viktig del i toppen som ofta glöms bort det är därför våra kammar går ner sig .

Ta vara på dagen =åk BMW

Mvh Thomas
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Ventilkåpan , Toppkåpan är väl det samma som Topplock om jag förstått allt rätt ?!

sen hur ser man om en kamaxel är sliten då ? den ser ju rätt konstig ut från början ! vad kostar det att lämna in och få dom justerade , ventilerna då...

Länk

KÖPES: Länk
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Ventilkåpa/toppkåpa:
Där under hittar du kam, vippor, oljerör och övre delen på ventilskaften dvs. allt du behöver komma åt för att justera ventilerna.

Topplock:
Därunder hittar du kolvarna...

// Henke Bleifuss
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
okej ! då är jag med !

"bättre att ställa en fråga och verka dum , än att inte fråga och förbli dum !"

Länk

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hur ser man om Kamaxeln är sliten ? och hur mycke kostar en ventiljustering ?

Länk

Jag undrar ifall fel ventilspel kan göra att motorn inte varvar ut ordenligt??
Det känns som att den helt enkelt är slö i höga varv.
Den tickar också ganska bra så jag tror att en ventiljustering inte hade varit fel.

//Alpina//
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Priset på ventiljusterin varierar nog en hel del.Jag har hört från 900-1300:- för en ventiljustering på en BMW verkstad.Så det är väll bara och åka till närmaste BMW verkstad och höra......
Om ni ska kolla kammen så leta efter grova repor och missfärningar.
Mvh Ricke
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
-->Caulev...för stort ventilspel = ventilerna öppnar inte så mycket som de ska = mindre bränsle = mindre effekt...
OBS!!!...för litet ventilspel gör att ventilerna inte får kontakt med toppen tillräckligt lång tid för att värmen från ventilerna ska hinna avledas till toppen. Med resultat att man kan bränna ventilerna. Det är alltså bättre med för stort spel än för litet...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.