AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.326

Va?! Har vi fått "riktig" navigation nu?

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Det här fanns inte i höstas... Har något hänt? Har någon mer info? Det fanns ju inget stöd för "Real Time Traffic Information" i Sverige sas det.

6AK
ConnectedDrive Services (3 års giltighet)

6AM
Real-Time Traffic Information (3 års giltighetstid)

6AN
Concierge Services (3 års giltighetstid)

6AP
Remote Servies
Mi
1.167
Micleg
När jag hade kontakt med BMW förra året påstods det att svenska bilar hade hårdvara för detta men att det inte fanns infrastruktur. Nu lär det visa sig att vi blivit lurade på den punkten och inte alls har rätt hårdvara (SIM-kort mm). I annat fall borde det gå att få detta stöd om man betalar för det.
_p
656
_pancho_
BMW M2 Competition DCT -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe Manuell -07
MB GLE350DE -21
MickeG är det en gammal Audigubbe som konverterat ?;)
Mi
1.167
Micleg
?
_p
656
_pancho_
BMW M2 Competition DCT -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe Manuell -07
MB GLE350DE -21
ok, då var det inte du :)
Verdi
Ibland får jag upp varningar för köbildning osv i min gamla navi från 2008. Varifrån kommer det? Via radion?
Mi
1.167
Micleg
Ja det är RDC som skickar den informationen via P3. RTTI är mycket ballare.
Mi
1.167
Micleg
RTTI-demo:

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Synd att BMW inte hakar på Apples "iCar". Ser mycket lovande ut, och gör så att systemen inte blir daterade redan i samband med att de släpps...
Mi
1.167
Micleg
Den utvecklingen går för fort för biltillverkarna. Dom gör bilar som i grunden ska hålla minst sex år i BMWs fall och framför allt godkännas enligt en massa regler som inte små telefoner behöver bry sig om. Bilarna är nog det mest reglerade grejer man köper så man får ge dom lite slack vad gäller seghet. Sedan tror jag dom gillar att ha kontrollen över systemen och tjäna lite pengar på det. Å andra sidan vet jag inte hur mycket dom kan tjäna på en så liten försäljning.
Mi
1.167
Micleg
Snabbt svar från BMW och som väntat är läget osäkert:

Jag är tveksam till att det kommer att gå att uppdatera äldre bilar, även om de bara är från i höst. Det har funnit liknande tjänster i Tyskland bl.a. men det har inte varit utbyggt för Sverige. Nu finns möjligheten för Sverige i och med inbyggda SIM-korten och uppdaterade system för RTTI och de andra tjänsterna. Det är inte alltid vi har möjlighet att ha exakt samma utbud av tjänster som finns i Tyskland eftersom de har en helt annat underlag i och med enormt mycket större marknad. ConnectedDrive är ett exempel på det.

Portalen där kunder kommer kunna förlänga, lägga till och ändra sina tjänster kommer senare, men inte säker på när. Men det bygger på att man har det inbyggda SIM-kortet och programvaran i 6AK – ConnectedDrive Services. Om det kommer en lösning i framtiden för att kunna uppdatera äldre bilar, vet jag inte. Just nu känner iaf inte jag till något om det.
Hur mycket kan det skilja?
Borde ju vara ganska lätt att montera i det som krävs då det funnits på andra marknader sedan starten.
Mi
1.167
Micleg
Jag jag tycker också det borde vara lätt på F3x. Visst, dom måste sätta i SIM och uppdatera programvaran, men dom får ju betalt också.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tror heller inte det skiljer så mycket i princip, men risken är att man inte gjort lösningen bakåtkompatibel, för att använda IT-lingo.

Är det ex samma slot som det nu förmonterade SIM-kortet sitt i, eller har man monterat det på en "ny" plats? Måste comboxen omprogrammeras för att förstå en ny set-up? Etc etc. Med tanke på hur stor eftermarknad som borde uppstå i Tyskland för detta borde en fix snart dyka upp på ex eBay.

14-modellerna har ju just börjat rulla ut i större skala, så det blir väl att ge sig till tåls ett tag till. Samt tråla på tyska forum, de brukar vara snabba ned sådant här.

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.