AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.186

Naviskärm blinkar och flimrar, vad kan vara fel?

Zo
12
Zoux
530iA Touring -03
528iA Touring -97
Bilen i fråga är en BMW e39 530IA Touring -03, med en 16:9" skärm och MK3.
Skärmen blinkar eller flimrar tillochfrån, när det uppstår så är det horisontella linjer som flimrar över skärmen växelvis och slumpmässigt uppe mitten och nere. Ibland så lyser den bara konstant men börjar snart flimra igen. Under tiden som detta felet är så är skärmen ALLTID upplyst av LCDbakgrundsbelysningen, vilket gör att detta problemet blir väldigt störande att ha framförallt vid mörkerkörning. Radion fungerar trots detta felet utan problem och man kan byta radiokanaler på de förinställda stationerna samt söka om man vill, rattknapparna fungerar också utan problem. Ibland fungerar skärmen perfekt. Nån som har ett bra tips på var man ska felsöka?

//Jocke
Zo
12
Zoux
530iA Touring -03
528iA Touring -97
Lagt upp en video som visar mitt problem!

Länk

Hoppas någon kan hjälpa mig!
Zo
12
Zoux
530iA Touring -03
528iA Touring -97
Efter mycket läsande på Bimmerforums kom jag fram till att det förmodligen är min MK IV dator som strular... Kopplade ur den och då försvann ränderna i bilden... Körde upp till min lokala BMW handlare och fick veta att en ny MKIV dator kostar 20k, men som tur var hade han en beggad jag kunde köpa till ett bra pris. Väl utbytt och klar kom bilden direkt och nu fungerar det perfekt! Nu ska jag bara se om det går att laga den gamla enheten och sälja den! Nån som har några reptips på vad som brukar paja i dom?
Den typen av störningar kan ha med strömförsörjningen att göra. Ofta är elektrolytkondensatorerna boven, speciellt i en varm bilmiljö. Öppna upp och titta om något är svullet eller läcker. Syns inget kan du byta alla på vinst eller förlust eller köpa en ESR-mätare från ebay för runt 700, då kan du mäta serieresistansen på plats i kretsen t o m. ESR (blir för hög) är det som blir knas när elektrolyter torkar. Kapacitansen kan fortfarande mäta ok, så därför behövs en sådan mätare.
br
399
braman
bmw 540 e39 01 vit m-paket
har en mk3 om du är intr tii ett bra pris.
Zo
12
Zoux
530iA Touring -03
528iA Touring -97
Mr Braman, jag har köpt en MK 4 redan! Tack ialf!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.