|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet hur jag aktiverar bromsfunktionen för min bil bromsar inte för framförvarande bil och är det adaptiva shassit integrerat i något annat för jag har ingen speciell knapp för det ? | |
|
Har du S544 farthållare med bromsfunktion? Det är den vanliga farthållaren den bromsar endast i nedförsbackar och om du lägger i en lägre växeln och inte för bil framför, det krävs S5DFA aktiv farthållare för det. Det är mycket ovanligt med aktiv farthållare på F30/F31. Mvh Stephan |
|
|
Det finns ytterligare en funktion på S544. Om du har farthållaren inställd på 100 km/h och sedan gasar upp bilen till 140 m/h och sedan släpper gasen kommer bilen bromsa ner till 100 km/h igen. Jag kan varmt rekommendera S5DFA aktiv farthållare med stopp & go funktion för er som beställer nytt. Jätteskönt att låta bilen skötta köer och längsam trafik. Kostar bara €1100 till F30/F31 (den svenska konfiguratorn fungerade inte, därför inget svenskt pris). |
|
| Japp jag har 544 adaptiva farthållare med bromsfunktionen i min spec. Undrar därför om dom har missat att lägga till det på min bil | |
|
Joakim, 544 saknar radar för att se framförvarande bil och bromsa. Det enda den kan bromsa för är för hög hastighet (utförsbackar, eller när du gasat om någon...) Du måste ha den Aktiva Stop & Go-farthållaren med radar, 5DF, för att få radar.. /n |
|
|
Tackar för svaren Aha , då är säljaren ute och cycklar , han sa dessutom att man kan få telefonadaptern i mittarstödet till business versionen vilket inte funkar heller vilket jag tycker är märkligt för laddning och uppkoppling av yttre antenn borde funka ändå eller ? |
|
|
Telefonintegrationen är en soppa .. Jag har inte lärt mig allt där, men å andra sidan har jag inte fått min bil än. :-) Dessutom är det väl telefonmodellsberoende på huruvida man kan komma åt SIM-kortet i telefonen via Bluetooth/snap-in, och använda extern antenn.. Kolla på bmw.se/bluetooth för att få en liten insikt. |
|
| Jo det stämmer att det går bara till vissa telefoner men jag har iPhone 4 så det ska fungera bmw och Apple har ju ett nära samarbete dessutom | |
|
Okay, så du säger att om man har Bluetooth proffessional, och kompletterar med en snap-in för iPhone 4 så kan bilen köra med extern antenn? Det makear sense, eftersom skillnaden mellan Biz och Pro (bluetooth) är en combox, som man får på köpet med nav, där sådan hårdvara lär kunna bo. /n |
|
|
Vad som händer när du kopplar in en iPhone 4 via (den dyra) snap-in-adaptern är att du får en "lokal" antenn i facket som telefonen lyssnar på. Du får samtidigt laddning och USB-anslutning. Tyvärr är bilen jobbig när det gäller USB-inkoppling för då kopplar den ner Blåtand och stänger av strömning via Blåtand (som således måste aktiveras i menyn nästa gång du inte använde snap-in). Möjligen, men troligen inte, är detta ändrat i programvaran för nya bilarna för MY2014. När du sen byter till en iPhone 5 eller 6 är det bara att kasta adaptern. |
|
|
Hela det där adapter-krånglet gjorde att jag valde bort Bluetooth Professional och nöjde mig med vanliga Business istället. Iofs har jag heller aldrig känt behov av att streama...men det kanske kommer. /J.I |
|
|
Jacky, Resonerar något liknande. Jag kör med Brodit.se iPhone5-hållare monterat i bilen, och usb för laddning, och valfritt att trycka in en 3,5mm för aux-in vid seriös musiklyssning.. Funkade på min SAAB -06, och lär funka på min F31 .. Kommer säkert byta telefon ett antal gånger under tiden jag kör samma BMW, liksom jag gjorde tidigare, och då är det bara att byta telefon-delen i brodit-serien .. lätt som en plätt. |
|
|
Jacky, det där med att välja bort prof Bluetooth för att snap-in är krångligt är en felsatsning eftersom dom i princip ersätter varandra. Prof ger streaming vilket är det enkla och vettiga alternativet till snap-in. |
|
|
Micleg: Så egentligen är det så att man med Bluetooth Prof inte har någon nytta av snap-in-adaptern? I nuläget kör jag musik via Ipod permanent kopplad vi USB, telefon via Bluetooth...funkar smidigt men ingen möjlighet till streaming. /J.I. |
|
|
Jo du får ju USB (lite högre ljudkvalitet teoretiskt sett), laddning, antenn, analog videoutgång och fungerande BMW-appar. Mycket av det får du dock även via vanliga USB. Å andra sidan får du också en fantastisk möjlighet att glömma telefonen i bilen hela tiden. Prof är väl krav för snap-in? Men det kräver inte att man betala för snap-in. Jag köpte dock till bildelen men inte själva adaptern i någon slags framtidssäkring jag aldrig kommer ha nytta av... Liksom connected drive, apps, internet etc. Micke |
|
| Om man vill använda den yttre antennen så kräver det att mobilen stödjer rSAP (Remote SIM Access Protocoll står det för om jag minns rätt), och - mycket viktigt - att BMW stödjer telefonmmodellen också. Idagsläget är det ytterst få som fungerar på detta sättet... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.