AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
535

Är mätaren fifflad?

holmis54
Såg en repris av motorjournalen där dom sa att det var troligt att mätaren var elektroniskt fifflad om displayen på färdatorn inte var helt ifylld (d.v.s att det fattades vissa delar på vissa bokstäver). Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?
ma
358
majtii
F36 4-serie
NEJ NEJ NEJ! Lika lite som du kan se det genom att hålla resetknappen inne när du vrider om nyckeln. Vissa skrönor lever länge...
Danne W
Nej.......Det är fel.

Danne W
Njae...
När de nya digitala vägmätarna justeras nedåt sker det på elektrisk väg, dvs genom att aktuellt kretskort belastas med ström/spänning. Korten är inte avsedda att belastas med någon typ av ström/spänning mer än de svaga signaler som skall komma från aktuella givare.

Detta betyder att kretskortet kan skadas med följd att serviceindikator med tillhörande/kopplade funktioner kan förstöras med konstiga effekter som följd.
Men att färddatorn på något sätt skulle vara "kopplad" till vägmätare/serviceintervallindikator är inte rimligt.

jag såg också reportaget, och det som hände var kretskortet som sitter i instrumentbrädan brändes, vilket enligt dom skulle visa sig på något sätt. ingen som helst koppling till färddatorn.....
Har det problemet med dålig display på färddatorn på min 328:a, med uppkollad mätarställning!
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
verkar som om dålig display på färdatorn är ett vanligt förekommande problem,när det är varmt ute går det knappt o se ett smack på min!väldigt irriterande!

D är fegt o släppa gasen!
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Jag plockade bara isär min FD och rengjorde kontaktytorna med sprit så funkade displayen perfekt efteråt, enkel operation.

/Andy
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
låter bra,har funderat på om man skulle dränka skiten i kontakt spray lr nått!ska testa iaf!

D är fegt o släppa gasen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.