|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har länge varit en beundrare av BMWs 3-serie, har hyrt och kört e46 320i för några år sen och länge tänkt köpa en, men lutar åt en e90 nu. Provkörde dock en kompis 320d nyligen och var lite oimponerad. Antar att det är raka sexan man saknar? Därför lutar det nu åt en 325 eller uppåt. Det finns ju ett antal 325 på blocket som ser fina ut och i lagom pris, tex denna: Länk Eller Länk Nu, lite frågor: 1. Är mitt antagande om skillnaden mellan 4an och 6an någorlunda korrekt? Jag måste ju provköra båda någon gång efter varandra och känna skillnaden. Att den drar mer bensin är jag inte så oroad över. 2. Är det något speciellt i utrustningsväg man bör leta efter? Jag måste inte ha navigation, men parkeringssensor, sollucka och aux-ingång är ju trevligt. 3. Vad tror ni om värdeminskning på en sån bil på typ tre år med ganska få mil (ca 1000/år)? Notera också att detta är mitt första bilköp så alla tips är välkomna. Tack på förhand //J | |
|
Hej. Ja,sexan är hela grejen och den är faktiskt ganska snål,0.85-0.9l/mil blandat,320i (E9X) är i mitt tycke ingen höjdare... *Definitivt sportstolar och gärna Hi-Fi -högtalarna utöver det du skrev. *Kolla runt noga på försäkringar, skiljer mycket mellan bolagen. *Full servicebok. Kör gärna bilen till en besiktningshall och gör en koll så alla leder och bussningar är OK. Jag tror man kan göra en enklare besiktning hos bilprovningen. Lycka till med jakten, härliga bilar :) /Janne Surf Or Die!!! |
|
|
Det här är en fråga som varit uppe förut; 325i eller 320d. Poängen är att det är två vitt skilda karaktärer du jämför. En sexa med vacker sång och mycket effekt mot en diesel med monumentalt bottenvrid och låg förbrukning. När du säger att du provat en 320d så anger du dock inte vilken årsmodell. Till och med 2007 var det en äldre konstruktion med 163hk medan 2008 och framåt fick den motor som mer eller mindre sitter i dagens treor. Effekten var 177hk och höjdes i april 2010 till 184hk. Kan det vara så att du provat en 2007 eller äldre? (Därtill finns det även efter 2007 en Efficient Dynamics version med 163hk.) Jag tror du får fundera lite själv vad du vill ha, och tolkar jag dig rätt låter det som att det är en sexa som gäller. Inget fel i det, många kan inte tänka sig att köra BMW utan sexa, bär dock i minnet att dieseln (den nyare) är en riktigt, riktigt bra motor och att försäljningen är därefter. Utbudet av 320d är stort! Vad gäller utrustning tycker jag du skall satsa på en med comfort och dynamic så blir bilen hyfsat komplett. Merpriset bör vara marginellt med de årsmodeller du tittar på. Tänk också på att mycket är snordyrt att eftermontera på BMW; exempelvis elektrisk dragkrok 22 000 kr. |
|
|
Angående värdeminskningen så hade jag gissat på 5-10000/år, allt är beroende på hur bra pris du får när du köper bilen och hur bra det går när du ska sälja den. Men en värdeminskning på 1000/år är extremt optimistiskt att tro och kommer troligtvis aldrig hända:) Lycka till med bilköpet! Mvh. Richard |
|
|
Klart du skall ha en sexa - passa på :-). Den går underbart fint och kultiverat och har ett riktigt härligt vrål och spets upp i varven. Som en BMW sexa skall vara. Ang dieseln vs bensinare. Jag har en nära vän som kör en 320d -10 (dvs nya motorn) och jag måste säga att den har ett helt sanslöst bottenvrid. Initialt upplevs den som väsentligt piggare än 325:an. Men som tidigare nämnts, två helt olika karaktärer. När dieslen dör ut så gör den det med besked. Och precis då vaknar 325:an. Och den gör det med mer personlighet och karaktär. Allt hänger på vem du är. Ang dina alternativ på Blocket så hade jag valt den sistnämnda. Den är bättre utrustad (så när som på ACn som inte tycks vara klimatanläggning). Sportstolar är nästan ett måste. Nu har den även sportchassie och det hade jag personligen undvikit av komfortskäl men man prioriterar ju olika. Kolla på den. Färgen (Arktis metallic) är för övrigt en intressant färg - den kan skifta beroende på ljus och omgivning. Ljusblåmetallic en solig dag, militärgrå i vissa skuggor, gröngrå metallic när den känner för det och ibland... silvergrå... riktigt kul och "liv" i färgen! Har den själv :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.