|
|
|
|---|---|
|
Jag har monterat en extern oljetrycksmätare på min 3.0 och nu när bilen står på tomgång sjunker trycket ner till ca 1 bar medans vid normal körning pendlar mellan 2-3 bar. Borde jag vara orolig? Kan det vara dags att byta oljepump? Någon annan här som monterat extra oljetrycksmätare? Mvh Tobias | |
|
1 bar på tomgång är OK. Gissar på att du har högre tryck än så på tomgång vid kallstart. 2-3 bar vid normal körning (varm motor!) är OK det med, men trycket får inte pendla vid jämn gas, gäller även tomgång. Det är inte bara oljetrycket som är viktigt, utan även flödet. En tunnare olja flödar mer/bättre o ger i regel ett lägre tryck, men i regel även bättre smörjning/kylning. Oljetrycket påverkas inte bara av oljepumpen utan i hög grad även av vilket skick ram/vev -lager är i. Slitna ram/vev -lager kan ge lägre oljetryck, utan att motorn har oljud. Frågor: Vad är det för oljetrycksmätare du har monterat (fabrikat)? Vilken olja kör du på (!10W60 är den vanligaste, men det går bra med andra med. 10W60 borde ge "högst" oljetyck)? |
|
|
Har precis fått ut bilen efter vinterns mek och har inte hunnit köra särskilt mycket än, det var när jag kom hem efter en tur och bilen stod på tomgång jag såg att det var så lågt. Ska kolla när jag kör nästa gång så den beter sig som du beskriver! Känns faktisk rätt så bakvänt att montera mätare innan man vet vad den ska visa hehe :P Oljan jag kör med är Castrol 10w60 och mätaren är av det exklusiva fabrikatet Biltema.. |
|
| Ok...Frågan är då hur pass noggrann den där Biltema mätaren är. Men som sagt, 1 bar på tomgång (varm motor) är OK, 2-3 bar är oxå OK vid normala varvtal (varm motor). Jag skulle inte oroa mig. Min gamla Ascona hade ca 1 bar eller precis under på tomgång, o typ 5 bar på maxvarv, o runt 2-3 på "normala varv". Detta med VDO-instrument då....Testade att maxa oljetrycket (Asconan!) en gång genom att sätta övertrycksventilen ur spel, slutade med att oljan pissade ut från oljepumpen, men trycket var maxat*haha* | |
|
På min numer sålda gamla Mercedes E200TE (-93:a) var det en fabriksmonterad oljetrycksmätare som gick från 0 till 3 bar och enligt verkstäderna och instruktionsböckerna var det helt ok om tomgångsoljetrycket låg så lågt som ca 0,1-0,2 bar så länge trycket "ökade när varvtalet ökade" - oljetryck runt 2 bar vid driftsvarv och varm motor skulle tydligen vara helt ok. Min bil visade mellan 1 och 2 bar vid tomgång när oljan var riktigt varm (normalt sett låg tomgångsoljetrycket strax under 3 bar) och mer än 3 bar vid drift (då mätaren gick i botten vid 3 bar vet jag inte exakt vilket tryck det var...). Iofs är olika motorer konstruerade för lite olika oljetryck (flödet är ofta mycket mer kritiskt som redan nämnts), men jag skulle inte vara orolig med de värdena som du angett. 10W60 känns inte motiverat i din bil eftersom motorn inte är konstruerad för så tjock olja - den går troligen bättre med en tunnare olja som t ex 5W40. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B: Vet att du är AP oljeguru, men är inte 10w60 standard olja för m3:a? Tror du menar hans 325:a:) | |
|
Mackan, det är bara tidiga E39 M5, tidiga E46 M3 och Z8 som "skall ha" 10W60. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar för svaren allihop! Efter att ha hunnit beta av lite mil med bilen så märkte jag att oljetrycket beter sig precis som ni beskriver Dawwe, Johan B! Så på fredag blir det en heldag på Mantorp :D Apropå oljan, 10W60 var jag helt säker på var rätt sort!? Vilken olja borde jag ha i min s50b30? |
|
|
10W60 fungerar, men "rätt olja" torde vara en helsyntetisk kvalitetsolja i viskositet 0W40 eller 5W40, gärna BMW LL-klassad. Om du sysslar med bankörning eller liknande extremt hård körning kan det finnas en vits med att gå upp lite i viskositet till 5W50 eller 10W60. Man kan väl säga såhär: "TWS 10W60 fanns inte ens på marknaden när E36:orna byggdes...". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En oljeanekdot, Nascar - V8, stötstänger, 9000rpm o.s.v. kör med 0W5 olja! mvh/ Anders |
|
|
Att vissa racingmotorer körs med väldigt tunn olja beror på att man på så vis kan få ut några fler hästar pga mindre egenfriktion i oljan, skulle gissa på att man kanske vinner 2-4% i förhållande till en tjockare olja och i racingvärlden kan det vara det som skiljer en vinnare och en som ingen kommer ihåg... Men å andra sidan lär man riva motorerna rätt ofta och byta alla "slitdelar" såsom kolvar och kolvringar och kanske även lager mm. Dessutom lär de motorerna vara byggda med väldigt tighta toleranser som gör att spel mellan rörliga delar är väldigt litet och därmed kan man använda en tunnare olja (kan t om vara så att en tjockare olja är för tjock för så tighta toleranser). Om det som jag har hört stämmer, körs F1-motorer med oljor som viskositetsmässigt ligger runt 5W30, men eftersom det är väldigt höga varvtal i de motorerna är oljorna specialanpassade för att fungera även när det piskas in mycket luft i oljan. Men återigen, man skall inte översätta racingförhållanden till standardbilar som körs i vanlig trafik! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, du har naturligtvis helt rätt. Jag tyckte det var lite kul att nämna den tunna 0W-5 oljan i detta sammanhang. NASCARs "gamla" stötstångsrovor är per tillåten teknik (NASCARs reglemente)"High Tech" idag. Rätt olja till rätt maskin är helt korrekt så klart. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.