AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.910

730 -96 V8 misständer och dör, hur felsöker jag?

Hej!

Bilen.
Nybliven BMW ägare, en hobbybil som gott 35000 mil. importerad 01 ca och väldokumenterad med bra service. Jag har bara kört korta sträckor och haft 5-20 liter i tanken då det var ett hål som nu är tillfälligt lagat med hagmans kemisk metall. Växlar mjukt och går fint från tomgång till fullgasrepor.

Problemet.
Körde ett par mil i 50-70 km/h, ställde bilen någon timme och skulle iväg och ta ett kvälls bad. Jag upplever att jag slant lite med startnyckeln och bara duttar till men bilen hoppar i gång men går inte upp i varv. blundrar och misständer och stannar. Jag försöker igen och efter ett par försök med hjälpgas startar bilen. Jag varvar upp till 1500-2000 men bilen dör när jag släpper gasen. Detta var med 67 km kvar att köra.
Jag lät bilen stå någon timme och slog i 5 liter bensin till förr att se om det hjälpte. Samma symptom.

Lösning??
Jag motortvättade bilen i förrgår. enbart med trädgårdsslang utan högtryck. Men eftersom bilen gick som den ska tidigare under dagen borde det inte ha med det att göra. Bilen har läckt en del olja så jag misstänker att jag behöver byta ventilkåpspackningarna och göra rent runt stiften. Trodde dock att jag skulle ha märkt av det innan??

Frågor:
Går det att läsa några felmeddelande i kombiinstrumentet?
Går det att koppla loss vissa givare för att hitta felet?
Finns det någon V8 kunnig i Kalmartrakten är jag i behov av hjälp.

hälsningar
Jonas
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Felsymptomen låter precis som när bränslepumpen är på väg att ge upp. Pumpen kan snurra men går inte för fullt och då blir det för dåligt tryck/ flöde. Har haft detta fel både på 330 & 750. På 330höll den 23000 mil på 750 nästan 18000 mil.

/Stefan

Hej!

Tack för svaret!

Har gjort en liten felsökningslista efter vad jag hittat här på forumet. Följer väl minsta motståndets lag...

vatten i tändbrunnarna??
Bensinpump??
lambdasondskontakten??
insugsmembran?? sliter ventilkåppe packning
vatten i bromsservo??
olja i tändhål??
kamaxelgivaren??
lamdasond??

/jonas
Hej!

Har i kväll tittat efter runt tändstiften. En liten sjö! mest vatten men en del olja på. Packningen ska bytas och jag hoppas misständningarna har med detta att göra. Monterar i morgon och återkommer.

/Jonas
Hej!

Bilen fungerar som vanligt igen. Rengöring och torkning av utrymme runt stiften räckte den här gången. Hoppas den går några kvällsturer till i sommar så ska hela drivlinan ses över i vinter.

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.