|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
johnstefan: Den tidigare ägaren WAN skriver att fälgarna är äkta, varför i frågasätta det? Denna sats med med synlig ventil säljs som 20" Alpina Länk och mitt minne säger mig att båda versionerna erbjöds vilket även bekräftas av denna tråd på 7er.com. Länk Åldern har inget med ventiltypen att göra, båda versionerna ska ha erbjudits åtminstone till och med 2002 på följande sett: B12 har dold ventil, medan eftermarknad till övriga E38:or har synlig ventil. Obs gäller inte de tidigare B12:or som även de hade synlig ventil, se nedan. "Das hat nichts mit dem Alter zu tun! Alpina ließ die Felgen von zwei Hersteller bauen, zum einen von Ronal zum anderen von BBS. Ronal hatte die Idee mit dem innenliegenden Ventil und hat dann darauf ein Patent eingereicht. Also konnte BBS die so nicht bauen. Aber es ist verboten, beide Felgentypen miteinander zu kombinieren. Also entweder mit Ventil oder mit ohne Ventil!" "Im Prospekt des BMW ALPINA B12 5.7 (E38) von 09/95 ist das Fahrzeug mit Rädern mit freiliegenden Ventilen ausgestattet. In der Fahrzeugbeschreibung von 02/96 steht dann geschrieben: „ Leichtmetallräder in gewichtsoptimiertem Speichendesign mit verdeckten Ventilen unter den abschließbaren Aluminium-Druckgußdeckeln“. Auch im Prospekt Original ALPINA Teile, Stand 07/96 wird auf des „manipulationssichere im abgedeckten Nabenbereich liegende Ventil“ hingewiesen. Beim Foto wurde das Ventil weg retouschiert. Bei der gleichen Aufnahme im etwas älteren Prospekt ALPINA Räder 20“ BMW 7er Reihe hat das Rad noch das freiliegende Ventil. Für den Ersatzbedarf wurden zumindest bis 2002 beide Varianten angeboten. Also ist das ALPINA 20“ Rad mit dem sichtbaren Ventil die erste Variante. Gruß Werner" Man får absolut inte kombinera de två typerna av fälgar på samma bil. Det ska vara kompletta set, som ni kan se i 7er tråden. Mvh Stephan |
|
| Har dem med synlig ventil på min också och kan givetvis intyga att det är äkta Alpina, tycker för övrigt bara att det är skönt att slippa den konstruktionen för det är ett skitgöra att öppna navkåpan bara för att fylla på luften. Nu har jag visserligen ett specialverktyg som trycker in navkåpan så man slipper vrida sönder de klena nycklarna iaf. | |
| Går att beställa med eller utan synlig ventil alpina original. | |
|
Även jag har en serie 20" Alpina med synliga ventiler, tillverkade av Ronal och jag är 100% säker på att de är äkta. |
|
|
Ok boys! Jag ger mig...;-) Tänker dock ALDRIG själv köpa alpinafälgar med synlig ventil... |
|
|
Mina är också äkta Alpina med synliga ventiler! :) |
|
|
Abbe, det var just dom fälgarna jag syftade på, mina gamla alltså... Johan |
|
|
Jaha, visste inte vem "johnor" är först nu! :) |
|
|
Skönt att man är anonym, imorrn är det besiktning av E9. Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.