AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.608

Bakvänd bilbarnstol?

Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Tjena.

Nu inför semestern försökte jag hitta något bra montagesätt för bakvänd bilbarnstol i baksätet på min 320 Touring, men tyvärr kunde resultatet vara bättre.

Orsaken till att jag vill har barnstolen i baksätet är att sikten genom höger fönster samt även sidobackspegel skyms av barnstol i framsätet.

Lite kort:
Bilbarnstol i höger baksäte gör att höger framstol åker långt fram, vilket i sin tur ger trång sittplats i framsätet.

Bilbarnstol mitt i baksätet verkade smidigast, men då stötte jag på nya problem. Det ena gäller stolens stödben, som trots max inskjuten längd gör att barnstolen lättar från bilens säte (då stödbenet går mot mittkonsolen). Detta kanske kan lösas med en kil under stolen?

Det andra problemet var att kunna fästa barnstolens spännband framåt. Det finns inga öglor i framstolarnas skenor mot golvet och vill jag slå en ögla med spännbandet runt golvskenans ände så halkar spännbandet av. Det andra alternativet att slå en ögla vid en montageskruv mellan skena och golv gör att spännbandet hamnar så långt fram att det hindrar stolens justering bakåt.

Så hur gör ni? Stolen är en Britax Max-Way.

Jag tror förresten Lus nämnde i någon forumtråd han hade en likadan stol på mitten i baksätet.

Da
66
David C
BMW X3 2,0d Xdrive -13
Har en Britax Hi-Way bakom passagerarsätet. Finns två svåråtkomliga öglor på min bil mellan sittdyna och ryggstöd där jag har fäst spännbanden. Innebär dock, som du skriver, att passagerarstolan hamnar rätt långt fram. Och dessutom att man inte kan justera passagerarstolen. Men med ett barn och fru i baksätet spelar det ju egentligen ingen roll.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Jag löste monteringen av barnstolens spännband mot framstolarnas golvskenor med hjälp av schackel. Dvs golvskenorna hade ett hål där schaklen passade, vilket skapade monteringsöglor för spännbanden. Så nu går framstolarna att justera trots att barnstolens spännband sitter i golvskenorna.

Dock så krävdes en frigolitkil till barnstolen för att få till lutningen (samt stabiliteten) då stödbenet blir för långt mot kardantunneln. Hursomhelst verkar stolen sitta stadigt nu. Dock så hade montaget förbättrats om stödbenet hade gått att kapa 2-3 cm (vilket jag inte undersökt än).
Det är en nackdel man får leva med i de flesta bilar, att det blir trångt i framstolen med barnstol bakom... Det blir det även i V70II för oss som är lite längre.

Det där med Kil är inget bra alls, bättre att i så fall kapa ner stödbenet lite men optimalt för säkerheten är bakom en stol.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.