|
|
|
|---|---|
|
Där jag tankar har det kommit upp en pump med rme diesel Det står på pumpen att det kostar 1kr litern Går det att hälla i min 535 d -05 ? Vill inte ha svar att kanske utan av någon som vet Ha deT | |
|
Du kan bara köra på RME om din bil är beställd med den tillsatsen för att klara 100% RME, fyller du tanken och din bil inte är gjord för det så blir det dyrt det kladdar ihop. Min förra 530d 2002 hade tillsatsen men jag tog inte risken. RME (rapsmetylester) är ett biobaserat drivmedel som kan användas i dieselmotorer. RME är ett förnybart bränsle som tillverkas av raps och rybs och minskar växthuseffekten genom att koldioxid tas upp vid plantornas tillväxt. Bränslet kan användas rent (100 %) eller lågiblandad i ”vanlig” diesel. OKQ8 erbjuder 100% RME på ett tiotal stationer. RME kan användas i dieselfordon där tillverkaren har godkänt detta. Flera dieselfordon av senare årsmodeller, både lätta och tunga, är godkända för drift med ren RME (100%). RME är mer trögflytande än dieselolja. Vid temperaturer under minus 15°C rekommenderas iblandning av dieselolja. |
|
|
Tack för det svaret gto80 Då håller jag mig ifrån det Nummera har även Shell Helsingborg det på en station iaf Ha deT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.