|
|
|
|---|---|
|
Upplever ni som har F30 med adaptivt chassi någon skillnad i sport och comfort lägena? Jag har ställt in sport-läget så att enbart chassit påverkas och inte gas-responsen, och jag kan inte säga att jag känner någon skillnad på dämpningen i de olika körlägena. Däremot blir styrningnen klart hårdare i sport-läget. Sen upplever jag bilen som klart stötigare än min gamla (en e90 325a med standard-chassi), men det beror nog till stor del på run-flat däcken... /Kalle | |
|
Känner absolut skillnad mellan sport och comfort rörande chassisättningen. Däremot undrar jag om det går att hindra växellådan att köra på en lägre växel när man sätter i sport? |
|
|
I min 530 F11 kan man konfigurera att gasrespons och växellåda skall bete sig likadant i både sport som normal-läget. Borde vara sammalunda i senaste 3-serien men osvuret är bäst I rather go ponding |
|
|
Det känns skillnad direkt när man skiftar mellan komfort- och sportlägena. Med komfortläget får bilen en förmåga att svälja vägbanans små ojämnheter som saknas i sportläget. Jag hade en 330i E90 med sportchassi (och utan RFT) tidigare och F30 med adaptivt chassi i komfortläget är mycket mjukare och bekvämare. |
|
|
Framför allt är det en mycket stor skillnad mellan msport och adaptivt i comfortläge. Till och med femmans (E61) msport är slamrigare än F31 med adaptiva. Men jag tycker inte heller det är en uppenbar skillnad mellan lägena. I den tekniska dokumentationen framgår dock att adaptiva även känner av bilens rörelser i höjdled, lutning åt sidan samt nigning utöver dom två som redan finns i antisladd. |
|
|
En sak som kan vara värd att tänka på är att det kan vara fel på systemet. I vintras dök det upp ett felmeddelande på min bil. Exakt vad det var för fel fick jag aldrig veta, men på verkstaden sade de att det inte var något att bry sig och och de nollade felkoder. Under tiden som det var fel ställde sig chassit automatiskt i det hårda läget, oavsett vad jag knappade in. Gissningsvis var det bara någon givare som tillfälligt gav ett onormalt värde och gick chassit över i ett grundläge som är hårt. Felet har inte återkommit på min bil. Detta är kanske inte så sannolikt, men om man inte känner någon skillnad mellan lägena är det inte fullständigt otänkbart att något liknande inträffat. Det skall också sägas att skillnaden mellan sport och komfort inte är som racerbil och jänkegung. Komfort är följsamt men inte svampigt. Sport är fast men inte stumt. |
|
| Det visade sig att verkstaden hade glömt ta bort transportsäkringen vid leverans... Nu funkar allt som det ska. | |
| OK, det var ju onekligen lite klantigt av verkstaden. | |
|
Det är lite mer än bara klantigt. Jag räknar med att verkstaden har checklistor som mekanikern kryssar av och till sist signerar. Om denne nu kryssat för "transportsäkring borttagen" och sedan signerat så kan man börja undra vad mer han bara kryssar för utan att utföra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.