AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.472

318d - köptips, råd, leasad bil

Hej
Har varit i jakt efter en fin E91. Efter några månader tror jag har hittat min första BMW.
Gäller en 318d -10, har läst gott om det.
Frågan är: Det är en leasing bil, vad finns att tänka på för mig som privatperson vid köpet? Troligtvis finns en del restsumma som måstet lösas ut.

Och vad gäller det för skador. Bilen har just nu en parkeringsskada som är anmäld till BMW försäkring. Vet att vid ägarbyte försvinner tidigare försäkring hur blir det med skadan? den följer med bilen så klart, men har jag möjligheten att betala självrisken för att åtgärda den?

ps
377
psike
M240i xDrive -19
Se till att leasingen löses vid köpet bara, ta kontakt med leasingbolaget...

Vad gäller försäkringen, är den redan anmäld till BMW Förs. och den inträffade under tiden dom hade bilen försäkrad så är det väl så enkelt att dom står för fiolerna. Självrisken bör rimligen belasta säljaren av bilen. (Om ni inte kommer överens om annat?)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med ovanstående, men jag tror inte du skall vara så säker på att säljaren ska/vill betala självrisken på parkeringsskadan, om ni inte särskilt kommer överens om DET, vilket inte är riktigt samma sak som psike skrev.

Bättre i så fall att sänka priset med motsvarande självrisken, annars riskerar du ju att hamna i ett läge där säljaren säger "nä den har inte jaaaaag lust att betala". Det är däremot tveklöst så att försäkringen bar ansvaret för bilen under den tid skadan inträffade. MEN - även här - gäller att du bör kolla med försäkringsbolaget att du verkligen får yrka ersättning i efterhand för en bil du inte ägde vid tidpunkten för olyckan på en försäkring du inte var försäkringstagare till.
no
217
nogren
X3 30d -19
Enklast är att se till att bilen lagas INNAN du köper den. Ni kan ju komma överens, till och med skriva någon sorts köpekontrakt, med klausulen att inga pengar förs över, och inget äkarbyte sker, förräns skadan är fixad och reglerad med försäkringsbolaget.

/n
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.