AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.165

Rök i avgasrör och motorrum E61 530D

La
24
Lagergren
530dA Touring -05
Hej!

Har en E61 530D 2005 som gått 17000 mil. Fulltecknad service på BMW. Häromdagen upptäckte jag att det rök en del ur avgasröret när jag skulle backa in på tomten. Motorn var inte särskilt kall, hade kört ett par km. Detta avtog sedan på tomgång och kunde inte provoceras fram igen vid gaspådrag.

Åkte långtur 36 mil ToR (72 mil) och nu när jag kom hem tyckte jag att motorn lät lite väl "basig" på 1600-1700 varv. När jag stannat luktade bilen bränt. Det rök från motorrummet. Kan inte mycket om bilar, men jag lyfte på huven och noterade ved som såg ut som oljespill på vänster sida av blocket. Röken kom nog främst från denna sidan.

Vad är på gång? Ingen varningslampa har tänts. Byte oljefilter och olja nu i våras på märkesverkstad.

Tack på förhand!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Det skulle kunna vara ventilkåpspackningen som börjat torka och därmed ge efter, de börjas småpyra ut lite. Detta är vanligt på min motor men vet inte hur vanligt det är på din motormodell.. Jag gjorde detta byte för en vecka sedan 21k mil på mätaren. Packningen var som knäckebröd. Eller kanske vevhusventilation som börjat fetta igen.
La
24
Lagergren
530dA Touring -05
Tack! Detta forum är ju otroligt. Hoppas på några fler svar för att bekräfta diagnosen. Ska ringa Auto 7H samt Schmiedman på måndag och höra med dom.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ett enkelt sätt att diagnosera detta själv är ju att torka rent allt du kan se, under motokåpan.. Sedan köra en vecka å kolla om det dykt upp nåt mer. Det fick jag göra eftersom jag trodde att bmw hade spillt vid ett oljebyte. Men det var läckage genom gummitätningarna för skruvarna till ventilkåpan.

Det är egentligen helt ofarligt, bara att bilen "drar" mera olja samt att man får den vidriga brända lukten inni kupén.
UK
48
UK-King
120d -07
Jag hade samma symtom på min gamla 535d -05 (samma motor, fast med 2 turbos), det var då läckage mellan insug och motor - dieseldimma läcker ut och rinner ner längs motorn ner på grenrör / avgasrör vilket orsakar rökutveckling i samband med att bilen kör sitt regereringsprogram av partikelfilterna (därav att du tyckte att bilen lät annorlunda, för det gör dieselbilar när de går på regenereringsprogrammet), temperatur i motorrum och avgaser höjs markant då. Man åker på att byta hela insuget (en plastkomponent med 6 kanaler + spjäll). Verkstaden menade att plastkomponenten tappar passformen efter ett antal år, med värmeutveckling etc. Det kostar en slant, men är inte helt fel med tanke på att det har hänt att insugets spjäll går i bitar och hamnar i motorn (=generalras).
Zo
78
Zoro87
Bmw 520 e39-01
Hade felet på min gamla bil och det visade sig vara ventilkåpspakning.
La
24
Lagergren
530dA Touring -05
Men hur förklarar man röken ur avgasröret?

Det är ju mest det jag är orolig över. Jag menar, oljespill ur en packning som läcker på blocket - det är ju godartat. Men rök ur avgasröret, det oroar mig.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Vad är det för typ av rök då? Burnout rök eller lite ljusare blårök?
La
24
Lagergren
530dA Touring -05
Ganska ljus rök faktiskt. Vit skulle jag nog säga om det som kom ur avgasröret.
La
24
Lagergren
530dA Touring -05
Lämnade in bilen idag. Rök som fan på vägen dit. blå/vit rök. Konstigt knack i motorn när jag körde genom en rondell med. Precis när jag svängde in på verkstaden varnade bilen för låg oljenivå.

Efter en dryg timmes felsökning: ingen olja på blocket, vevhusventilation verkade ok. De hade inte kollat insug eller swir-flaps.

Jag sade att jag inte kan åka omkring i en bil som ryker så mycket och de verkade förstå det. De behåll bilen för mer ingående undersökning - jag fick gå hem.

Hej.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Dom kan låta lite med låg olja. Det ska dock inte vara någon fara.. Varför skulle man sätta en oljegräns där motorn tar skada?

Du sade ju själv tidigare att du sett olja? Hur kunde dom då missa det :S
La
24
Lagergren
530dA Touring -05
De ringde idag igen. De hade kollat insugsspjället - det var intakt (puh!). Vevhusventilationen såg hyfsad ut men de skulle byta ut den och insugspackningarna. 6500:-.

Skulle kännas surt i vanliga fall - men eftersom jag eggat upp mig att det var swirl flaps-lossning så känns det inte så illa. Om det löser problemet, ja det får vi väl se.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
De va dyrt :) Gjorde de själv på min med en materialkostnad på 1300:- ink nya slangar(Isolerade varianten av ventil). Isolerade även oljesticksröret som ja fått tips om här på forumet.
Solklart är ju att motorn förbränner olja, flera symptom pekar mot detta, färgen på röken, olja förbrukas osv. Hur kan verkstaden undvika att notera detta?
Att byta yttre packningar osv hjälper ju bara för läckage utanpå motorn, vevhusventilationen däremot kan tvinga in olja i motorn som sedan förbränns osv. Inget man bör köra omkring med.
Slitna ventilstyrningar är en annan källa till oljeläckage in i motorns förbränningsrum, och givetvis blåst topplockspackning.
Kollas med kompressionstest, och om det kommer ut avgaser i oljan eller kylvätskan. Osäker dock på om de sistnämnda problemen är vanliga på dieselmodellerna.

FP
Jag tror det är turbon som har tackat för sig. Oljan läcker igenom och trycks in i motorn.
La
24
Lagergren
530dA Touring -05
Har inte haft några problem med ännu. Går som en klocka. Men förtroendet för motorn har fått sig en törn.
Menar du motorn? Men den ryker blåvitt (oljerök) och knackade i tidigare inlägg om jag fattat rätt?

FP
La
24
Lagergren
530dA Touring -05
Ja. Motorn går bra. Ingen kraftförlust. Inga konstiga ljud. Ingen rök. Happy times.
Ja då är allt bra. Härligt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.