|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Någon som vet om det är någon skillnad mellan dom 2 ? Dom med m-sport bromsarna har ju blåa ook,och M-performace så kan du välja mellan gula och röda! tack på förhand | |
|
Med M Performance så får du andra bromsskivor, storleken är samma men de är slotted/dimpled. Annars exakt samma förutom färgen. M Performance finns i röd, gul och orange. |
|
|
Nja, det kan väl ändå inte stämma? M-performance bromssystem kostar ju en rejäl slant extra utöver vad du betalar för de vanliga M-sport bromsarna så det skiljer förhoppningsvis mer än så... BMW M Performance 18'' bromssystem Bromssystem för fram- och bakaxeln. Med fasta fyrkolvsbromsok av aluminium samt hålade och räfflade lättviktsbromsskivor (370x30). 31.195 SEK (SZP1A) |
|
| Går förövrigt även att få aluminiumfärgade utan färg/lack. | |
|
Nej, det är samma för övrigt. Det går ju att komplettera M Sport med bromsskivorna bara så har man ett fullt set "M Performance" fast i blått. Du får tänka på att du betalar för att uppgradera redan befintliga bromsar med M Sport (2NH) samt att BMW tar 10 000kr för skivorna. M Performance i aluminium? Var hittar du den informationen? |
|
|
Ok, det stämmer säkert som du säger. Då är det helt enkelt ett dyrt misstag att komma på i efterhand att man borde ha kryssat (2NH) och ett billigt tillägg att göra när man beställer nytt :) M Performance bromsok i aluminium sitter på min bil. Länk |
|
|
Hmm, det där ser ut som original 335i-bromsar bara som är i aluminium och utan M-logo. Här är en annan bild på 335i originalbromsar: Länk I allt pressmaterial som finns så står endast rött, gult och orange med och att det är M-logo på. Verkar konstigt att det skulle gå att få de i en annan färg och utan logo. Har aldrig sett det på några forum heller. Så om jag inte missat något så hade jag tagit ett extra snack med BMW ;) |
|
|
Eller vänta lite här nu... Är det kanske uppgraderingen fram som man får med PPK till 330d? Det är en specialvariant nämligen. Det är 335i-bromsar med andra skivor. Så inte samma storlek eller ok som M Performance eller 2NH. |
|
|
Du verkar ju onekligen veta vad du pratar om Imolarot :) Ja, det är bromsuppgraderingen som gjordes när PPK installerades. Enl ÅF skulle det vara M Performance-bromsarna, men det är ju inte första gången som de inte riktigt har koll på läget... Vet du mer om vad "specialvariant" innebär m.a.p. storlek och ok jmf med 2NH? |
|
|
Det är vad BMW kallar 17" bromsar mot 2NH och M Performance som är 18". Sitter på telefonen nu så är lite krångligt att leta upp specifika måtten men skulle tro att det är samma storlek på skivan som 335 har och det oket, fast man lagt till den borrade/slitsade skivan. |
|
|
Skivorna på 335i är 340 x 30 fram, 330 x 20 bak. /J.I |
|
|
Ja, och de är 370mm fram på 2NH/M Performance. Försöker bara luska ut vad de är på uppgraderingen på 330d MPPK. Det står i BMW's infoblad att det är samma bromsar som 335d/535d så det lutar åt att det är samma storlek som 335i med. Länk BMW kallar det alltså inte M Performance själva vad jag hittat i dokumentationen utan det är något som handlaren själv "hittat på". Utan vad som framgår så finns det ett kit för de som har M Performance/2NH monterat redan och ett för de som inte har det som då inkluderar uppgraderade frambromsar till samma storlek som 335d har standard. |
|
| Vad som är "viktigast" dock är att de är borrade/slitsade, om inte annat för utseendet! :D | |
|
Okej, jag kan i alla fall bringa viss klarhet i detta, då jag äger en 335ix med 2NH och undersökte det rätt rejält innan jag beställde: BMW 335i har samma (!) främre bromsok, oberoende av om den är utrustad med 2NH, M Performance brakes, från fabrik, det enda som skiljer är att 2NH innebär blålackade bromsok med M-logga. Med 2NH kommer också 370mm bromsskivor fram, plus 2-kolvs bromsok bak (på samma bromsskivor som standard 335i). M-paket eller Sportpaket spelar ingen roll. Kan vara bra att veta att 2NH bromsskivorna är flytande med aluminium nav - jag kan inte komma ihåg om standard 335i (340mm) skivorna är lika uppbyggda, men jag skulle anta det. Om man kompletterar med M Performance Brakes, efter leverans, så kan man välja röd/guld/<ytterligare en färg som inte är blå eller silver), och får då även bromsskivor som är lite slitsade och "dimpled" som någon skrev, alltså små gropar i skivan som bistår i evakuerandet av evnt varm gas som bildas om man bromsar mycket och hårt. Iofs kommer slitsarna vara mera vettiga men det hör inte riktigt hit. Om man tar 2NH på en 320/328 så får man alltså i praktiken 335i bromsar fram och bättre bakbromsok osv. Den som vill ha bromsskivorna från den eftermonterade satsen, alltså de slitsade/dimplade kan montera dom rakt av om man har 2NH. Eller så tar man 2NH skivorna och låter någon kunnig fräsa in slitsar i dessa. Jag väntar på att M3/M4 skall presenteras och se om dess bromsskivor är användbara på 2NH rakt av - alltså inte med kompositskivor utan vanliga. Om man tänker "Bang-For-The-Buck" så är 2NH på 335i ganska så dålig upgrade, dels kräver 2NH 18" vinterhjul och dels så tillför de ingen direkt förbättring - mer än att bromsoken är blåa vilket i mitt fall passar grymt bra med den Tanzanitblåa metallic lacken... Hade det inte varit för "färgmatchningen" hade jag aldrig tagit 2NH.... Men nu vart det ju en blå bil... Jag har aldrig hört talas om att bromsuppgradering ingår i PPK - men det skall jag inte svära mig fri från - det kan ju såklart förekomma. |
|
|
DaysOfThunder, Jag vet inte riktigt vad du säger nu men... Original har 335i 340mm fram, 330mm bak. 2NH och M Perf. är 370mm fram, 345mm bak. Så det är en bra uppgradering hur man än ser på det i min mening. |
|
|
Jag skrev att främre BROMSOKEN är identiska mellan i335 utan resp med 2NH. Att bromsskivan ändras bak har jag inte tänkt på - jag antog att 345mm var samma oberoende av 2NH baserat på OEM siten, som enbart nämner just EN storlek på bakre bromsskivorna. Men en sak är säker och det är att de bakre bromsoken ändras garanterat mellan standardbromsar och 2NH (enkel kolvs glid ok till tvåkolvsok bak). Det är dock synnerligen tveksamt om man någonsin behöver mera bromskapacitet än vad orginalbromsarna faktiskt ger. Det kommer till synes och sist ned till hur mycket friktion man har mellan underlag och däck, däck och fälg, fälg med hjulnav till bromsskiva och bromsklots, hur mycket kraft som ligger på med hjälp av bromskolv mot bromsklots mot bromsskiva och bromscylinder och hur hårt man trampar UTAN att låsa bromsarna (eller låter ABS göra sitt jobb då). Dvs sannolikheten att en större bromsskiva/bromssystem ger något är synnerligen liten, såvida du inte kör på bana då såklart, och hettar upp bromsarna rejält varv efter varv. Då tillkommer detaljer som bromskylning, bromsvätskans kokpunkt osv. Men kör man på bana så är jag rätt säker på att man måste justera mera än vad som kommer från fabrik. Jag skulle i alla fall byta just bromsvätska till bättre kokpunkt (och troligen varje vår/höst) och antagligen byta bromsslangar till stålspunna teflon för bättre stadga. Men på något vis har vi nu lämnat den normala bilistens krav.... Således på gatan är det mera en utseende sak än något annat. |
|
|
BMW anser ju att det krävs mer än originalbromsar till 330d MPPK i alla fall... Sedan är det också värt att nämnas som DaysOfThunder var lite inne på att 2NH är olika stora beroende på vilka motorer de säljs till medan M Performance bromsar är samma storlek oavsett motorval. Kan även tillägga att jag tycker mina 2NH är lite svampiga och inte så imponerande. Så får titta på att byta ut bromsbeläggen i första läget i alla fall. Med lite tur så dammar de mindre med. Bidrar till 5 nya cancerfall varje gång jag bromsar... |
|
| Byt dina bromsslangar till stålspunna teflon - det ger mer än bromsklotsbyte. | |
| Jag saknar lite bett i början med så en kombination hade gjort susen antagligen. | |
| 2NH/M Performance är samma till alla modeller oavsett motorstorlek. Förutom större skiva även i bak jmfrt med 335i så får man ett tvåkolvsok, vilket inte är standard på 335i. Fram är det fyrkolv, som sagt.. Väldigt nöjd med 2NH f.ö. Stor skillnad mot standard på 328i, hur upplevelsen är för 335i vet jag inte. | |
| Vitoco: Nej, på de mindre motorerna får man 340mm frambromsar med 2NH. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.