AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.485

Hej då 5-serien hej A4

Sida 2 av 3
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Ja
Det intalar sig väl de flesta som köper bil...
Jag tänker inte roa mig med att värdera ned bilen, vare sig du får tillbaka pengarna eller ej är det ändå en vettig bil utan att du ligger ute med allt för mycket pengar.

0.7 etanol ger en milkostnade på 7kr, en diesel måste ned till under 0.5l/mil för att nå samma ekonomi, och de nivåerna är nog inte helt lätta att nå bara sådär, i synnerhet inte med en så (nåja) stor bil som ändå inte kostar betydlig mer.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
bunf: Tänker inte sitta och diskutera sånt, den billigaste sedanen från 2010 kostar 139´ och den från 2011 149´. Var och en får lägga på mina mil/dra slutsatser. Jag är väldigt nöjd med inköpspriset iaf.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
0.7 l/milen på etanol? Då måste det varit nedförsbacke och medvind hela vägen.

Fjollorna kör fyra med respirator och ryggsäck.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Ja det var mellan GBG - Sthlm med ACn på i lagliga farter och några omkörningar. 225 breda däck. Är typ det som Audi uppger för denna årsmodell också. Helt klart godkänt.
Riktigt bra förbrukning!

Många mil på kort tid = långresor = mindre slitage!
Nu var ju inte min tanke att på nåt sätt nervärdera bilen, tror nog du kan vara helt nöjd med det priset. Däremot tror jag inte den går att sälja vidare för "betydligt mer" än vad den köptes för.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Om den inte drar mer än vad tillverkaren anger är den verkligen unik. Bara att gratulera.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min c180 kompr. -04 drar mindre än eu- normen. Inte mkt, men trots allt lite mindre.
Dock så har tillverkarna blivit bättre på att "optimera" körcykeln, det stämmer alltså väldigt dåligt på nya bilar. Också förvånad om man skulle ligga på tillverkarens siffror. O andra sidan så drar väl etanol ung 30% mer vilket ger knappt 0.55 l/mil bensin vilket väl knappast är någon förvånande siffra idag i laglig motorvägsfart.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Nu får du sluta överdriva

Försöka lura oss att du köpte den billigt på KVD.

Vi har alla sett deras reserverade priser och vet att bilarna där inte brukar gå för mkt mindre än vad folk på blocket begär :)
Om 0,7 var enligt färddatorn skulle jag ta det med en nypa salt. Jag nollar ofta både tripp och färddator vid tankning och det är sällan siffrorna stämmer. Sen känns inte 0,7 som 0,70 utan det var kanske 0,74? Och med vanlig felvisning var kanske förbrukningen 0,81. Finns så mycket folk som slänger ur sig förbrukningsiffror som är direkt felaktiga, du kanske inte är en av dom?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Nej jag jämförde mot vad som var kvar i tanken, stämde.
Är någon förvånad att man kan köra motsvarande 0.55 l/mil i 110 km/h med en modern bil? 328 är speccad på 0.51...
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Keiser: Min 328i drar f-n inte 0.51, glädjesiffror.

Har du mätt 50 mil där du hållit 110 km/h? Jag skrev förövrigt att den är speccad till 0.51 l/mil, vilket ju stämmer. Iofs alltid intressant att höra hur det stämmer, din verkar dessutom ganska ny (kan "lossna" efter ett tag).
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Kaiser: Är övertygad om att jag aldrig kommer att nå BMW:s siffror med min högerfot:). Rent generellt verkar tillverkarnas siffror vara näst intill omöjliga att nå i verkliga livet. Om jag inte minns fel är 0.51 l/mil vid körning på landsväg och inte motorväg. Lyckas man att nå tillverkarnas siffror är det bara att gratulera.

TS bil skall enligt Audi dra 0.62 l/milen blandad körning med bensin i tanken. På Spritmonitor.de ligger snittet på 0.851 l/milen.

olja: som du ser i ett tidigare inlägg så håller jag med dig. Det är också svårt att jämföra siffror, som du själv antyder så har nog ditt körsätt ganska stark inverkan på din förbrukning, vilket troligen även är en (delförklaring) till skillnaden för nämnda Audi. De flesta kör inte för att optimera bränsleförbrukningen. Min poäng med tidigare inlägg var just att kör man lugnt och lyckas hålla hastighetsgränserna i 50 mil så är inte 0.55 l/mil en så otrolig siffra för en modern bil. Anledningen till att många inte lyckas nå hit är troligen högre fart och en körstil som inte gagnar bränsleförbrukningen. Sen "fuskar" ju biltillverkarna mer eller mindre vilket många gånger gör de officiella siffrorna onåbara. Min erfarenhet är dock att det skiljer mer när det kommer till stadskörning än just landsväg.
Att jag tog upp ljudnivån är ju för att jag vet e39 är tyst även i jämförelse med många betydligt nyare bilar.
Ang eu-norm i bränsleförbrukning så kör jag utan problem min nuvarande v70-00:a, o även den 528 e39 jag hade var inga problem att köra under angiven förbrukning. Kör mycket eco-driving , men använder dock bromsarna hårt då o då för att de inte ska kärva o skivorna inte ska rosta.

/Peder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.