AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.903

Hur är det att äga en BMW i USA?

Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Hej,

Jag flyttar till San Diego, Kalifornien i augusti och kommer att behöva köpa en bil. En BMW vore givetvis att föredra...Så till min fråga: är det någon här på forumet som bott i USA och ägt en BMW där?

-Är reservdelar/service tokdyrt?

-Försäkring?

-Är en BMW mer svårsåld på privatmarknaden än en motsvarande amerikansk bil?

Det som ligger mig närmast är att köpa en BMW E46 cab (325-330), alternativt Z4.

Alla erfarenheter från den amerikanska bilmarknaden uppskattas :)

Mvh Tomas
Jobbar av och till i USA sedan 1,5 år eftersom jag driver ett projekt som håller på att flyttas därifrån. Har flera kolleger som kör europeiska bilmärken, däribland BMW.

Generellt är BMW dyra att äga. Det är framförallt priser på reservdelar och service som är dyrare än hemma. USA är inte med i EU och därför blir priserna annorlunda. vet att det tidigare var tullavgifter på reservdelar för europeiska bilmörken men vet inte om det fortfarande gäller. Men även försäkringspremierna kan vara kusligt höga men det beror precis som hemma på en rad olika faktorer.

Kruxet med en bil som BMW är att det knappt finns utrymme att njuta av dem. Motorvägarna är för det mesta igenkorkade och håller ofta ganska kass standard med låga hastighetsbegränsningar.

Jag förstår de som istället väljer Corvette, Chevvy Surburban eller liknande när soppan bara kostar 4USD per gallon
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte bott i Kalifornien utan i New York, dock var det 11-12 år sedan.

Jag köpte en begagnad Ford Explorer då den var bra mycket mer prisvärd än en europeisk samt att det var enklare och billigare med service och reperationer. Varenda lite verkstad kan mecka med en sådan.

I New York funkade det så att man köpte bilen utan "moms" och när man sedan registrerade den så fick man betala in 7% "moms". När jag sedan sålde bilen två år senare så sålde jag den då utan "moms" och den nya köparen fick betala "moms" när han reggade den på sig. Detta system gör det svindyrt att byta bil ofta då det då blir mycket pengar som bara försvinner.

Försäkring var dyrt i början då varken jag eller min sambo hade amerikanskt körkort. Det var också väldigt få bolag som erbjöd försäkring till oss. Efter någon månad när min sambo tagit sitt kort så kunde vi få en betydligt billigare försäkring även om den ändå kostade mer än motsvarande i Sverige. Och då bodde i ändå i en mindre ort.

Bensinen kostade då 1,30-1,50 USD/gallon som med dåvarande dollarkurs (över 10kr) gav ett literpris på 3,50-4 kr. Priset i USD har nästan tredubblats sedan dess men dollarn har ju skjunkit med 35%.

___
//Ulf
Ett tips är att skaffa ett amerikanskt körkort (en uppkörning och teoriprov brukar räcka) och fixa försäkringar via AAA (motsvarigheten till Motormännen). Vet av egen erfarenhet att deras försäkringar ofta är rejält billigare.

Precis som Ulf skriver så kommer du märka att de amerikanska bilarna ger betydligt bättre Bang-for-the-buck än europeiska märken, även om många BMW modeller tack vare dollarkursen är billigare än hemma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.