AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.073

Saker jag stör mig på hos min 530xd

gi
13
gindemo
530 xd Touring -06
Jag har nyligen köpt mig en 530xd -06 som jag är överlag nöjd med.
Men ibland undrar jag hur ingenjörerna tänker....

1. Bältesvarning, fortsätter att tjuta fast man har lagt i P och klivit ut ur bilen.
2. Backvarnare, fortsätter att vara aktiverad fast man har lagt i P. Riktigt irriterande om man glömmer att manuellt stänga av den när man tex ska koppla släp eller lasta i bagaget.
3. Elstolen, slutar att gå till sitt programmerade läge om man startar bilen samtidigt. Irriterande att sitta och vänta innan man kan starta.
4. Ska man spola framrutan stänger man samtidigt av torkaren för bakrutan.
5.Går "Trafikprogram" in på radion så hoppar den inte tillbaka till radiostationen man hade innan.
6. Sedan är ju radio-inställningarna i Idrive rena katastrofen.
7. Att det är så dålig ljudbild i en så annars så bra bil är oxå en gåta?!?

Finns det något att göra åt backvarnaren och bältesvarnaren?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Störde mig som fasen på 1 och 2 när jag hade en E61. PDCn är så korkad att man inte tror det är sant. När man fickparkerar piper det konstant, oavsett åt vilket håll bilen är på väg...

-------
//Lövet
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Kan hålla med om 1,2,4,6 och 7. Emellanåt tänker jag att finns det inte kontrollanter när någon gjort om något på en ny bil. Ibland känns det som att en enda person tagit beslutet en tröttsam, bakfull måndag morgon. Sen får det bli så. Trist.
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

2. Går att programmera så att dem tystnar då man lägger i Park
7. Ljudet med Logic7 är skapligt, dock behövs lite mer bas, jag har en 12a i bagaget och det drivs av ett separat steg, steget driver även 8" under framstolarna.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
gi
13
gindemo
530 xd Touring -06
Det jag stör mig mest på ljudet är att jag upplever att ljudet kommer från golvet. Det saknas något i instrumentpanelen. På min 9-5:a upplever man att ljudet kommer rakt framifrån. Där utnyttjar man att ljudet studsar vindrutan. Annars tycker jag att trycket i anläggningen är ok.

Programmering av backvarnare görs det enklast hos märkesverkstad?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
I min F11 är 2:an fixad. Jag tror även 5:an gör rätt. Jag kan lägga till dumheter:
8. Om jag aktiverar PDC:n så envisas bilen att fortfarande ha auto-stopp aktiverat. Jag håller ju på att parkera.
9. Efter att jag har backat och backkameran har slocknat så återgår inte skärmen till det jag hade tidigare. Jag får en meny i stället.
10. I vissa lägen då aktuell färddator är förbockad och man väljer detta får man den andra färdatorn i stället.

I rather go ponding
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej igen.
2. Går att programmera med NCSExpert.
Länk
Man programmerar om CAS (Car Acces System)
Code:
PDC_AKTIV/DEAKTIV PARK DISTANCE CONTROL (PDC) - ACTIVATED/DEACTIVATED
weg_geschw
rueckwaertsgang reverse gear (PDC only with reverse gear)
Vet ej om BMW gör denna ändring, går ju att fråga.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
320iA Touring-05 (e46,m54)
Z4 3,0A (e53/m54)
523i Touring-06 (e61,n52)
E250 CGI-10 (S212,271EVO)
CLC 180K-11 (CL203,KE18ML)
1. Konfiga om ABG:s sbr_fahrer_acsm och sbr_beifahrer_acsm (från aktiv till nicht_aktiv) om du vill slippa gong-gongen helt och hållet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.