AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.014

Ny katalysator - är jag dumsnål nu ?

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Har just beställt en katalysator från ATP Autoteile i Tyskland trots att det inom mig skriker att jag är dumsnål:
Länk

Har jag gjort bort mig ? Kommer denna ens passa ?
Någon som har mera erfarenhet av dessa katalysatorer ?
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Ser likadan ut som den jag köpte från Skruvat.se. Passade klockrent. Däremot så var skarven som medföljde inte så bra, då den inte passade mot originalröret , Har du tillgång till svets så är det inga problem. Och det är väl så det skall göras.:)

Inga som heslt problem vid bes. alla värden var bra.

Så Dumsnål tycker jag inte du är.. Ekonomisk är väl snarare ordet.

Mvh
Göran
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Alternativet hade varit att skära lite, köpa ett universalrör och montera dit Biltemas universalkatt.

Vad menar du med att den inte passade mot originalröret ? Var det fel dimension eller var vinklarna på nya avgasröret fel jämte det existerande ?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
och hur länge har du kör med din katalysator ? Den ser inte direkt ut att vara i rostfritt utförande om man säger så :)
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Jag har kört 11 månader snart. Visst kan man köpa biltemas universalkatt,
men nånting säjer mej att det är i stort samma kat. Dom ser väldigt lika ut. Har man tillgång till "verkstad" så är ju inget direkt omöjligt.
Min sats tog väl sådär en o en halv timma att montera ink. rökpaus. Jag må ha fel men jag tycker att rostproblem är mindre så pass långt fram på grund av dom höga avgastemperaturerna.

Problemet med rörstumpen som följer med är att den har lite annan dimension är BMW,s originalrör. skall man svetsa är ju inga problem. i mitt fal var MIG,en trasig så jag fick göra ett vedbodsjobb o hitta ett rör som gick att trä på BMW,ns rör.o klarmra.
Det skall åtgärdas i sommar när jag byter koppling.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Tack för informativt svar.
Jag ska lämna in min på verkstad och få det åtgärdat och jag har ingen aning om de har tillgång till svets eller rör med andra dimensioner.

Jäkligt konstigt att de inte fått det rätt med dimensioner på röret kan man tycka.

Det är säkert en liknande katalysator som Biltema har, från Kina förmodligen.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Biltema ser ju ut att ha en del fina skarvrör annars som man kan montera om det nu är som så att muffen är feldimensionerad:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.