AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.589

Är denna 745'a ett vettigt köp?

El
7
El Hadji
745i (E65) '01
Har fått ett erbjudande om att köpa en äldre (producerad 2001-09) 745i för 60.000 kronor. Frågan är om det är ett vettigt köp?

Bilen har gått strax under 17.000 mil och är allmänt välskött och fräsch både in- och utvändigt. De enda syndliga skadorna/felen är några små (ifyllda med lackpenna) stenskott i motorhuv och främre stötfångare, lite skav (inga flisor) på 19" fälgarna samt lite rost (?) i nederkant på lamphusen till dimstrålkastarna fram.

Jag har kört ca 45 mil i bilen och motorn går och låter bra och automatlådan växlar som den ska i både normal och S-läge. Finns inga missljud såvitt jag kan avgöra. Möjligen är det lite väl mycket vindbrus från förardörrens ruta men det kan man leva med.

De direkta fel jag hittat är:

* 'PDC Failure' lyser vid uppstart. Finns inga synliga skador på sensorerna men ingen av dem "tickar", så jag misstänker styrenheten.

* Den automatiska öppningen av bagageluckan öppnar bara luckan halvvägs. Stängning fungerar inte alls.

* Dämparen till dörröppning på förardörren "pyser" vid öppning halvvägs och knakar när man öppnar mer.

På bilens 19" (BMW original) sitter nu riktigt fräscha Pirelli P Zero-däck och det medföljer även helt nya vinterdäck (även de på stora BMW-fälgar).

Övrig utrustning mm (enligt bmwvin.com) är:

Type code GL61
Type 745I (EUR)
E series E65 ()
Series 7
Type LIM
Steering LL
Doors 4
Engine N62
Displacement 4.40
Power 245
Drive HECK
Transmission AUT
Colour TITANSILBER METALLIC (354)
Upholstery LEDER NASCA SCHWARZ (U6SW)
Prod.date 2001-09-04

S223A ELEKTRONISCHE DAEMPFER CONTROL(EDC) Electronic Damper Control (EDC)
S229A DYNAMIC DRIVE Dynamic Drive
S236A LM RAEDER MIT MISCHBEREIFUNG BMW LA wheels with mixed tires
S302A ALARMANLAGE Alarm system
S316A AUTOMATISCHE HECKKLAPPENBETAETIGUNG automatic trunk lid mechanism
S323A SOFT-CLOSE-AUTOMATIK FUER TUEREN Soft-Close-Automatic doors
S354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE Green windscreen, green shade band
S415A SONNENSCHUTZROLLO FUER HECKSCHEIBE Sun-blind, rear
S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats, velours
S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND Interior/outside mirror with auto dip
S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip
S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Fine wood trim
S441A RAUCHERPAKET Smoker package
S442A GETRAENKEHALTER Cup holder
S453A AKTIVE SITZBELUEFTUNG VORN Climatised fornt seats

S456A KOMFORTSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR Comfort seat with memory
S464A SKISACK Ski bag
S470A KINDERSITZBEFESTIGUNG ISOFIX Isofix-System
S488A LORDOSENSTUETZE FAHRER/BEIFAHRER Lumbar support, driver and passenger
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger
S496A SITZHEIZUNG FUER FONDSITZE Seat heating, rear
S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC)
S521A REGENSENSOR Rain sensor
S522A XENON-LICHT Xenon Light
S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning
S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional
S630A AUTOTELEFON MIT SCHNURLOSEM HOERER Car phone with cordless receiver
S672A CD WECHSLER 6-FACH CD changer for 6 CDs
S677A HIFI SYSTEM PROFESSIONAL HiFi System Professional DSP

S785A WEISSE BLINKLEUCHTEN White direction indicator lights
S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Cold-climate version
S853A SPRACHVERSION ENGLISCH Language version English
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe
S885A SCHWEDISCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature Swedish
S896A TAGFAHRLICHTSCHALTUNG Daytime driving light switch
S909A ANALYSESTECKER Dummy-SALAPA
S925A VERSANDSCHUTZPAKET Transport protection package
S999A AUFTRAGSSTEUERUNG HEA Job order management "HEA"

S202A STEPTRONIC Steptronic
S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S245A LENKSAEULENVERSTELLUNG ELEKTRISCH Steering wheel column adjustment,electr.
S261A SEITENAIRBAG FUER FONDPASSAGIERE Side airbags for rear passengers
S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer
S650A CD-LAUFWERK CD player

Så frågan till er experter är: är 60.000 kronor en vettig prislapp på bilen med tanke på miltal, skick, fel och utrustningsnivå? Det vore också intressant att få ett hum om vad lagning av felen beskrivna ovan kostar på verkstad (har tummen mitt i handen) i Västra Götaland (Trestad-Göteborg osv).

Tack på förhand!
När är det dags att byta olja i automatlådan?
El
7
El Hadji
745i (E65) '01
Bilen är fullservad hos BMW i Grästorp och bilen säger service -23000 km när jag startar den. Finns det något annat sätt att kolla det? Är detta oljebyte en dyr affär?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Låter som ett bra köp. Har du verifierat miltalet?
El
7
El Hadji
745i (E65) '01
Hur gör man det enklast? (sorry, idiot på sånt här)

Vet att bilen har haft 6 ägare inklusive två bilfirmor. Bilen hade gått ca 6500 mil när nuvarande ägare köpte den.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Begär ett service-/garantireputdrag på BMW.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

* 'PDC Failure' lyser vid uppstart. Finns inga synliga skador på sensorerna men ingen av dem "tickar", så jag misstänker styrenheten.

-Har du satt ett finger (helst fuktat) på varje sensor med PDC aktiverat? Du borde då känna vilka sensorer som fungerar (vibrerar lätt vi beröring) och är trasiga. Tror inte på styrenheten i första hand.

* Den automatiska öppningen av bagageluckan öppnar bara luckan halvvägs. Stängning fungerar inte alls.

-Gissar på låg oljenivå i behållaren för hydraulik öppningen. Lokalisera och fyll på. På E38 kunde man köpa en påfyllnadssats med nya pluggar och ca 2dl olja för ca 200:-. Visade sig vara vanlig röd ATF-olja, och pluggarna behövde man inte byta alls ;)

Utdraget kan nu för tiden endast hämtas ut av ägaren till bilen (förr kunde vem som helst beställa). Tycker det låter som en bra affär om du inte hittat något mer. Vibrationer från fram och bakvagn är vanligt och kan bli dyrt. Har du kollat så att det inte finns någon vatten inblandning i oljan? Tyvärr är det en barnsjukdom på denna motor då en läcka kan uppstå i ett rör som går mellan cylinderbankarna, är det ok så är det bara att hålla tummarna för en bra affär.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
El
7
El Hadji
745i (E65) '01
Tack för feedbacken!

Motoroljan ser bra ut och inga vibrationer någonstans i bilen. Alla fyra däcken är jämnt slitna (iofs knappt slitna alls men ändå). Har som sagt kört 45 mil tidigare och ytterligare 10 idag och verkligen "känt efter" och jag måste säga att den åtminstone känns bra. Fick t.o.m BMW-telefonen att fungera med ett kontantkort från Telia (är man nyfiken så är man...).

Kärran drog 1.25 blandad körning idag vilken måste anses vara OK med en sån motor.

Angående PDC felet: jag kan inte aktivera PDC alls. Texten "PDC Failure" tänder sig så snart jag startar bilen och knappen på instrumentbrädan har ingen påverkan (och lyser aldrig grönt).
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

PDC-felet kan du med största sannolikhet fastställa med en feldiagnos.

Bakluckan är vanlig fel, låg oljenivå är felet samt på tidiga modeller brukar även dämparna va utmattade. De är både smådyra och jobbiga att byta.

Dämparen till dörren är nog bara att byta ut. Dörrsidan på E65 är ett mästerverk och inte jätterolig att demontera (inkl kåpan bakom).
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

..annars tycker jag det absolut verkar va ett bra pris för en bra bil.
La
74
Lasse E
BMW 745 2002
Vad får man för 60000:-??? bilen har ju kostat omkring 1 000000:-
El
7
El Hadji
745i (E65) '01
Tackar för all återkoppling! Blir ett köp inom kort. Lyckades förhandla fram att nuvarande ägare lämnar in den hos BMW för en genomgång innan jag tar över. Ska bli skönt att parkera sin slitna Audi A6'a och åka lite ståndsmässigt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.