AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.943

E90 Automatlåde bekymmer

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Som nybliven ägare till en E90 325:a så undrar jag lite om era erfarenheter kring automatlådan.

Tycker min är lite "slö" på första växeln. När den pangar i tvåan så kan bilen rycka iväg lite. Nästan som om ettan inte driver lika bra som övriga växlar. Är detta normalt eller håller min låda på att ge upp?

Håller man konstant gaspådrag märks en betydlig skillnad i acceleration när den växlar upp på tvåan o fortsätter sedan. Gasar man hårt rycker bilen till när tvåan kommer i.

Märker hur jag sitter o kompenserar i Kerstin genom att gasa hårdare när jag skall iväg för att sedan hinna av gasen när växling närmar sig.

Är detta normalt??

En annan fråga är ett sus eller mer surr från lådan eller bakaxeln som kommer vid högre hastigheter. Typ 80-90 km och uppåt. Det ökar med farten inte med varvtal. Låter lite som en STCC låda. Nästan skrikande ljud (överdrivet) är detta oxå normalt. Eller skall man ta en titt på oljor både i bakaxeln o lådan. Bilen har nästan 15000 mil på mätaren och servad enligt plan. Dock så byter man väl inte bakaxeloljor eller oljan i lådan så vida man inte ber om det eller??
Just det första du skriver om att den kan vara lite slö på första växeln har avhandlats en hel del på forum i USA.
Tydligen väldigt vanligt på de tidigare årsmodellerna.
Har i vissa fall avhjälpts med programvaruuppdatering.

Tror inte det är ett fel, utan helt programvarumässigt.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Tack för svar. Mkt intressant detta skall jag kolla upp.

Ngn som vet vad en mjukvaruuppdatering kostar hos BMW?

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Det är ju en adaptiv låda du har, kanske dags att ¨nolla¨lådan (sök på forumet). Sen kan du ju använda sportläget i stället, är ganska stor skillnad på kvickheten. Mvh
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Jag provade nolla lådan idag faktiskt. Vet inte om jag lyckades dock. Man skall slå på tänd ingen och sedan hålla gasen i botten i 30 sek tills man hör ett ljud. Men hörde inget. Tyckte inte jag märkte nåt speciellt om jag skall va ärlig efteråt. Skall prova igen. Men fackförbund tipset.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Gjorde du stegen korrekt?

1) Foten AV pedalen, slå på tändningen
2) håll nere gasen i botten i 30 sek
3) HÅLL FORTFARANDE KVAR gasen i botten och slå av tändningen samtidigt
4) när tändningen är av, släpp upp gasen

Så har jag tolkat det ialla fall
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.