AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.519

Köra bilen utan kamaxelgivare? ( M60 )

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Hallå alla motorkunniga, nu behöver jag lite råd om hur jag ska göra:

Scenariot är det följande: 540in har (med stor säkerhet) dålig kamaxelgivare. Detta yttrar sig genom att den efter några minuters gång får orolig tomgång och dör titt som tätt. Enligt tips i en tråd jag såg kopplade jag bort sladden och då lugnade sig gången och den slutade dö. Imorgon kommer en ny givare som ska skruvas dit så fort som möjligt.

Enligt lagen om alltings jävlighet måste jag dock använda bilen IDAG. Till att köra folk och packning några kilometer… i rusningstrafik och köer. Mindre kul när man riskerar att få motorstopp så fort man frikopplar och inte passar gasen. Min fråga blir därför; går det att köra bilen med urkopplad kamaxelgivare? Vad jag kunde läsa i tråden jag såg förut (som jag givetvis inte hittar längre) går den då på någon slags ”nödsignal” från vevaxelgivaren istället. Men det behöver ju inte betyda att det går bra att köra bilen så.

Är det någon som vet och kan ge mig råd innan eftermiddagen? ”Taxi idag, byta givare imorgon” är ju den givna lösningen, men det är tyvärr inte ett alternativ :(
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kolla med BMW, bör gå köra med den, drar kanske mer bränsle bara.

628csi
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kör du, sämre prestanda och drar möjligen lite mera soppa. Det lär vara rätt många som kört långt med trasig givare tror jag.

// Magnus

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Jag gjorde så att jag körde. Efter ett tag blev dock tomgången dålig även utan givaren så jag kopplade in den igen. Gjorde ingen skillnad. Verkar som att det gick bra iaf. Trött bil dock :)

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

"Tack för era råd!" Skulle det givetvis ha stått också! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.