|
|
|
|---|---|
|
Hallåj! Ramlade över "BMW F30 3 Series Technical Training Guides Documents" på f30post Länk Intressant dokumentation, men för USA Spec och bara för F30. Någon som har något för F31? Någon som har något för EU spec? | |
|
Intressant! Intressant också när man jämför specifikationerna för N55 resp. N20-motorn. N20 verkar ha en del gemensamma DNA med N55 trots att den förra är 4-cylindring och den senare 6-cylindrig. När man jämför "Engine designations" blir man lite konfunderad; BMW delar tydligen in sina motorer i "Performance"-klasser: K = Smallest U = Lowest M = Medium O = Upper (standard) T = TOP S = Super Det som är underligt är att N55 rankas som klass M, alltså Medium, medan N20 klassas som O, Upper? /J.I |
|
|
Då var helgen räddad! Tackar! Fjollorna kör fyra med respirator och ryggsäck. |
|
|
Jacky, Det är trimnivån inom det motorblocket. N55 har utrymme för mer hästar (fler turboaggregat, tuffare mjukvara, förfinade delar, osv..) .. Det lär ju bli en sådan motor för kommande M4:a .. N20-motorn finns ju i 320i också, och är där inte av typen 'O' ... /n |
|
| Som motorutvecklare uppskattar jag info av detta slag! Tog en stund att läsa igenom men stärker min tro på BMW kompetens. | |
|
Väldigt bra info! Hade velat ha lika fyllig info om nya NBT-navin för att se hur mycket den skiljer sig mot CIC under ytan. OT: DLC, jobbar du på Sveriges näst bästa lastbilstillverkare? ;) |
|
| Wiberg, jag är inte rätt person att bedömma om min arbetsgivare eller våra "kollegor" på västkusten är vassast.. Men en sak är säker och skiljer oss från alla konkurrenter och det är V8 :) | |
| Haha, ok. :) Blev bara nyfiken när du skrev att du var motorutvecklare och verkar bo i Stockholmstrakten. Jag jobbar på den västkustska lastbilstillverkaren, tycker det är häftigt att vi har två starka tillverkare i vårt land. | |
| Kul läsning! Stod lite mer där om EDC t ex än i manualen. | |
|
Har spenderat flera lästimmar nu...mycket onödigt vetande, men det är väl just det som lockar en att läsa :). Vore ju trevligt om instruktionsboken som följer med bilen var lika utförlig, å andra sidan skulle den väl då inte få plats i handskfacket. /J.I |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.