AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
629

Köpa 328 Touring - Dåliga Vibbar !

Hejsan,
Igår hade den så kommit, bilen som vi väntat på. En BMW-328 Touring - 1996, importerad av en firma i Sverige från Belgien. Stora Kliman,stora färddatorn, ellucka, svart skinnklädsel, armstöd fram mm.mm Silvermetallic och 13100 mil stod det på mätaren. Jag gick två varv runt bilen och synade den. Inga blessyrer i lacken att anmärka på som var direkt iögonfallande, såg riktigt bra ut. Sen var det dags för provturen och försäljaren gör mig uppmärksam på att det "är nått i bakvagnen som ska rättas till, nånting är fel och du kommer att höra att det klonkar hela tiden nu när du kör". Mycket riktigt, det börjar klonka på en gång när vi kör. Handlaren lovade i och för sig att fixa det, var det nu var, men redan här började jag få lite ångest...Drog sen ut på motorvägen och gasade på. Tyckte inte den var så där riktigt pigg som jag förväntat mig, och då jämför jag med en 325 coupe 93 som jag har haft och den var piggare. Det här är alltså ochså en 328 ?!?!? Nåja, väl uppe i varv och hastighet provar jag att bromsa med slag i ratten som följd. Uppenbarligen är bromsskivorna fram slut. Ännu mer dåliga vibbar....Men det som gjorde mig mest alarmerad, och det kanske ni kan hjälpa mig med här - Nr 1 Jag tyckte det rosslade och raslade i Kliman. Normalt eller är det sista andetaget ??? Det blev ju i och för sig kallt, men dom mekaniska missljuden gjorde mig misstänksam. Nr 2, Det var inte bara bakvagnen som klonkade utan ochså när man slog igen dörrarna så var det ett riktigt "KLONK" och inte det där smidiga tysta sugljudet man bör höra när man slår igen en ny bildörr. Här jämför jag ochså med min fd coupe där det inte klonkade när man stängde dörren. Touring-ägare är detta normalt på era bilar, eftersom ni har ramen runt hela fönstret, vilket inte coupen har ???

Mycket klonkande var det. Jag tvivlar att bilen har gått 13100 mil, snarare det dubbla.

klonk i bakvagn
bromsskivor kassa
klonk i dörrar
ev missljud från kliman

Vad säger ni om det här ?
Tack

Da
9
Dan1el
323 Touring -98
Har själv en 323 Touring och är mycket nöjd BMW ägare, före denna körde jag en 328 Sedan (alla E36)...
328án är ju ruskigt vridstark, men egntligen inte märkbart snabbare än en 325á. Det du däremot bör märka är att den drar villigt nästan på alla varv och framförallt vid omkörningar så hittar den vrid hela tiden.

Angående bakaxeln så tycker jag att det är lite tidigt för denna att börja klonka, den bör väl hålla(korrekt skött) bra många mil till, däremot kan de ju hända att det var ngn länkarms bussning som gett upp, detta är väldigt vanligt på E36 modellerna och brukar ge ifrån sig just det klonkande ljudet du beskriver.

Jag har också Klima II med AC på min Touring och precis när jag trycker in knappen för att starta AC så kan det ibland liksom fladdra till i fläkten, låter som om den ändrar varv i ngn sekund för att sedan stabiliseras, detta har jag själv reagerat på eftersom detta "missljud" aldrig uppkom i min förra bil. Däremopt med den så fick jag byta ut ett relä till Kliman och jag har en bekant som kör en 320 Touring som fått byta ut hela styrenheten till sin klima, en nätt summa på ca 2000 SEK.
Så det är svårt att säga om man skall misstänka ngt, tipset man kan ge är väl att ALLTID vara misstänksam när man hittar fel vid importerade bilar, se till att pruta ner priset rejält för att ev. täcka upp ett större fel.

Lycka till!

MVH
Daniel
krukan6
Angående hur långt bilen gått.
Kolla med en BMW Återförsäljare så kan han se om bilen är skruvad. Han kanske tar nån peng för det.

bmwtouring.hogdata.net
Visa användare
422
Palle
330i Coupé-07 E-92 Sparkling Graphite Metallic
krukan6: Kostar 370:- på BMW.

//Palle
krukan6
Ännu fuling tips då. Gå till ÅF och prata med säljaren att du är intresserad att byta bil med en nyare modell och lämna din i mellan. Då kollar han direkt upp regnr på din bil och kan då se om den är skruvad. Detta kostar inget.

bmwtouring.hogdata.net
Åkte åp grusväg i en vecka med min 328 T -96 import och fick ett elakt klonk vid vänster bakhjul. Tog loss hjulet och kunde lätt hitta att det var en gummibussning vid nedre länkarmsfästet som var paj - köpte nya till båda sidor 300kr och lämnade in på lokal verkstad och fick dem bytta för 750 kr. Man behöver lite pressverktyg eller en jävla massa sjuhelvete och några timmar för att byta dem själv. Jag saknade allt detta vid tillfället ;-)
ri
35
rino
328i cabrio -96
För att kolla motorn har alla aukt. BMW verkstäder möljighet att kolla motorns skick via dator. Det finns mycket hightec i en BMW motor... (se reportage på siten om motorcheck) Gjorde en stor M-test (motormännen) innan jag köpte min, fick mycket grundlig rapport tillbaka. Kan vara en idé att använda som "fixa"-underlag till bilfirman innan köp.

/Rickard, BMWCS 3738
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Iväg med den till en aukt BMWhandlare och gör ett rejält test lika DqnneZeta gjorde innan sitt köp.
tqs
En teori kan ju vara att den gått tungt lastad och att silentblocken därför slitits ut snabbare än normalt. Behöver inte betyda att bilen är skruvad. Inte omöjligt att en 26000milare där bussningar/kulleder i hjulupphängningen är bytta kan kännas tightare i chassit än en 13000milare där det inte är gjort.

Å andra sidan tror jag att man ska lita på sin intuition och inte handla när det är något som känns fel.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.