|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har blivit ägare till en Bmw 530 xd-09.Jag har inte hunnit tanka än o kolla förbrukningen när jag kollar färd datorn så visar den lite drygt 1,1liter ren stads körning i mjuk körning. kan det stämma ? Har läst trådar om termostat problem med ökad förbrukning som följd Kan man få en finger visning av temp via strecken på varvräknaren,hur många streck skall det vara vid varm motor? | |
| På min är det fyra streck kvar vid varm motor och då håller den 78 grader. | |
|
Du har inga streck på en 2009:a. Jag har själv en 2009:a och det finns inget som ändrar sig i varvräknaren. testa skjut på toppen med en ir temp. Eller googla "check Engine temp BMW E60". Då kan man gå in i "hidden menu" och kolla tempen. |
|
|
Hej, Jag har 7 eller 8 streck och då är motorn ca 82-84 grader... |
|
rsarits |
Jag bytte båda termostaterna, min ligger mellan 88 och 96 grader normalt, då syns två eller tre streck. Jag använder ELM324 och Torque på mobilen för att kolla |
|
Ni som ligger så lågt som 78 grader måste byta termostaterna. Samam sak var det för mig och efter bytet ligger jag på drygt 90 grader. Det är inte bra för motorn om ni inte komemr upp i normal temperatur. jag har för mig att den bör ligga mellan 88-92 grader |
|
| Idiotiskt att bmw inte har tempgivare som visas i kombi.. Tar hellre bort den löjliga förbrukningsmätaren istället. På nyare e60 går det att koda i BC. Har försökt på min men den saknar den typen av vatten/olje-givare tyvärr. | |
|
när vi diskuterar temp indikeringen på varvräknaren så är det på 530d -09.som är intressant är det en indikering eller bara kosmetiskt varv stopp? |
|
| Det är indikering, inget varvstopp | |
| Indikering på "varva ej här" | |
|
Ursäkta jag är lite otydlig rör sig indikeringen i samband med att motorn blir varm eller är strecken fasta? |
|
| Nej dessa är beroende på temperaturen i motorn. Dessa skall gå ned helt efter ca 15 min av körning.. Det är alltså som nämnt temperaturindikering :) | |
|
På lci-bilar (-07 och framåt) finns det ingen indikering vid varvmätaren. Det ända sättet att kolla temperaturen är att gå in i "hidden menu" i färddatorn, det finns bra guider på Youtube. Termostaterna brukar ge sig med tiden med följd att motorn inte kommer upp i rätt arbetstemp. Då börjar aldrig regenereringen av partikelfiltret och det kommer att sota igen, så det kan spara många tusenlappar att hålla koll på temperaturen ibland. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.