|
|
|
|---|---|
|
Har bytt kondensor , kondensorfläkt och fyllt på systemet. Bilen är en 523-97. Den kyler bra men kondensorfläkten startar inte , har tvångsstyrt den i alla tre stegen så den funkar. Kan det vara nått relä eller nån givare. Ska tydligen sitta ett relä i boxen under kupefilterboxen, hur vet jag vilket relä det är. Mvh . Johan. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det sitter 3 relän till ac. K21 steg 1 sitter i elektronikboxen (sitter ett relä K21 för sig själv förutom en grupp på 4 st) Matas av säkring F20 5A och F7 20 till fläktsteg 1. Dubbeltemperturkontakten i kylaren är en klient för att ge signal till fläkten. K22 steg 2 sitter i reläcentralen bakom handsfacket som man måste skruva ned för att hitta det. Säkring F20 5 A och säkring F22 30A till fläktsteg 2. Högtryckskontakten till AC ska ge signal, den jordar reläet när trycket överstiger 20 bar. Relästeg 3 högfart. Reläet sitter i elektronikboxen bredvid gruppen på 4 st enligt Schemat. Signal från dubbeltempbrytaren i kylaren. Säkring F75 50A sitter i reläcentralen bakom handsfacket på högra kanten ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för bra svar Hasso. Har kollat alla reläer , och dom är hela. Kan det vara givaren i kylaren ,, vilka kablar byglar man om man vill testa den. Är tre kablar i den. Mvh Johan. |
|
|
Fläkten startar ju inte om trycket i ac systemet inte är nog högt eller om kylartempen inte är hög nog. Ev. ska den gå på lågfart direkt acn startar, kan inte kolla på mina e39 för fläkten är sönder på bägge. Enda som blir lidande är ju att vid tomgångskörning/väldigt låg fart så kan acn lösa på högtrycksvakten, men detta har jag aldrig märkt av. E39 har förmodligen rätt så väl tilltagna kondensorer //Simon |
|
|
Problem löst ,, hade missat säkring 7 ,, som tidigare ägare dragit bort. Mvh Johan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.