AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.591

Framdäcken "vågiga", bakdäcken slut...xdrive...

Som rubriken lyder har jag märkt ett "vobblande" missljud från framdäcken de senaste 300 milen. Upptäckte också att bakdäcken i princip redan är slut efter ca 2000mils motorvägkörning. Framdäcken ligger fortfarande på ca 7mm.

Eftersom bilen är fyrhjulsdriven undrar jag om inte däcken borde slitas jämnare? Eller är det något fel i framvagnen som gör att bakdäcken käkas upp snabbare?

Sitter Continental SC3 RFT på den och det blir sista gången för mig. Dyra, bullriga och har aldrig varit riktigt nöjd med dem. Michelin PS2 RFT var mycket trevligare däck med bättre hållbarhet.

Sitter 275-40-19 bak och 245-45-19 fram...

Tacksam för svar!
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Jag körde mina sommardäck ca 8000 mil på x5an. Continental från 2007. Det enda jag märkte var att de var mer slitna fram på yttersidorna men det är väl rondellerna och tungden som gör det...
om det sliter däck med den takten så kan det nog vara ide med en hjulinställning och koll att 4-hjulsdriften är OK med diffar och annat då dina nya däck annars kommer att käkas upp fort igen oavsett märke eller prisnivå.
Stänger min egen tråd - missljudet berodde på felaktigt lufttryck i framdäcken. Däckverstaden hade klämt till med 3 bar, jmf med rekommenderat 2. Kör nu med 2,4 och ljudet har minskat (slitaget är ju kvar). Kör slut på RFTeländet och byter till vanliga däck nästa säsong.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.