|
|
|
|---|---|
| Är i desperat jakt eftrf en ny okhållare innan helgen till en 325i e30 från 1990. Var idag och titta på en 325 kombi men dessa var likt alla andra jag kollat pä av rn "gammal" modell. De som sitter på 90an liknar mer e36 med insexhylsor för att lossa oket. Är det någon här som på rak arm kan nämna någon annan bmw-modell som använder sig av samma ok? Mvh Martin | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Finns precis som du märkt två typer, Girling och ATE Girling Länk ATE Länk Och det låter precis som det är ATE du är ute efter. Har tyvärr aldrig fått riktig kläm på vilka modeller och år som Girling sitter på och vilka ATE sitter på. Trodde det var ett visst brytdatum men så verkar det inte vara. Min 323i -85 har tex Girling medans min 325ik -88 hade ATE. Dock är jag 99.9% säker på att jag har sålt dessa ATE bromsokshållare - annars hade du kunnat köpa dem. Kör du korsreferens på ATE bromsokshållare så får du bara upp E30 modeller - Z1'an räknar jag inte ens såvida du inte har en ståendes runt hörnet :-) Länk Så det är alltså endast E30-modeller som du kan hitta denna del på. Däremot verkar det kunna ha suttit på vilken modell som helst. |
| Lutar åt helicoil just nu! :) | |
Ja, om det är gängpaj så bör helicoil fungera. Vill minnas att det är ett par av hålen där godset är riktigt tunt runt hålet. Är det hålen till att hålla fast själva bromsokshållaren eller är det hålen till glidpinnarna som är gängpaj? Dessa skruvar ska ju inte ta upp någon kraft eller skapa någon klämkraft i skruvens riktning på så sätt. Belastningen är ju att själva skruvarna håller emot att bromsok+bromsokshållare inte följer med runt med bromsskivan. Om du misstänker lite dåliga gängor, säkra med någon medelstark gänglåsvätska typ Loctite för säkerhets skull (är ju inte bra om de där skruvarna lossnar i slutet av någon raka - fråga Richard Göransson vad han tycker om det). |
| Det är glidpinnen! Vet inte hur det är med gänglåsning och helicoil. Grejjerna kommer ju behövas tas isär ett antal ggr per år! Allt beror på hur gängan känns när den är lagad :). | |
Locite (och andra vanliga låsvätskor) släpper vid uppvärmning, så för att lossa ska du bara behöver värma lite med en gasollåga eller dylikt. Risken för att glidpinnen vibrerar loss borde dock vara minimal. Fast får du dit helicoilen som den ska så blir den lika bra (faktiskt bättre) än originalgängan och du drar bara med korrekt moment så kan du köra hur mycket du vill (och strunta i låsvätska). |
| Fick faktiskt tag på en ATE okhållare på en skrot i Eskilstuna idag :). De dönar iväg den med posten i dag så jag har hoppet uppåt om att eventuellt ha den hos mig i morgon kväll i Helsingborg :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.