AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.150

Vill ha en E39, men vågar jag ?

Saken är den att jag nu har en Volvo v70 classic-00 med 140 hk i bra skick , knappt nån rost mm. Hade en 528 -98 för många år sedan (04-06) när ekonomin var bättre, o vilken go bil det var.
Men nu funderar jag på att byta jämnt med någon som har en e39 sedan, men har ju hört mycket om rostproblem , dåliga kylare mm, medans v70:n sägs ha ovanligt bra rostskyd bla.
Modeller jag har funderat på är ju i första hand 523 o 528, men även 520 kan funka om den är fin. Hur är automatlådorna på dessa , inga plastkuleproblem som på en del 540 ?
Bara lite funderingar jag hade , hur hade ni gjort ?
Är ju mycket körkänslan jag saknar från bmw:n , finns inte mycket av den varan i volvon.

/Peder
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bytte kylare på min 540 häromdagen, 1100 inkl frakt från Mister-Auto. Är man lite om sig och kring sig så blir underhållet inte så blodigt.
Vad har du för budget till inköpet?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Jag hade skaffat en lite nyare E39a för att slippa så mycket som möjligt av rosten.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
E39:an är ju minst 10 år gammal och enl. de fall man hört om så är oftast de äldre modellerna mer skonade från rost. Och billiga är de ju, så någon personlig konkurs behöver man inte befara på att köpa en idag.
Budgeten är inte hög bara 20-25000 kr , dvs vad jag kan få för v70:n ung.
Mekvana har jag, brukar laga det mesta på mina bilar sjäv. Men de äldre e39 verkar vara mer förskonade från rost tydligen ?

/Peder
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Jag hade nog försökt göra en uppskattning på driftkostnaderna (bensin, service, förslitningssaker samt riskbedömning på dyra reparationer) för att hitta den ekonomiska skillnaden och sedan ställa det i relation till upplevelsen (jag har ingen aning om vilken som kostar mest). Det är ju också alltid en risk att köpa en annan bil än den man har och vet mkt om.

När det gäller rost är min uppfattning(!), som enbart baseras på vad jag har läst på olika forum, att rosten på e39 sällan är allvarlig (de vanliga ställena förstör inte bilens funktion samt genererar inte körförbud). Men någon med erfarenhet får gärna rätta mig. Med kosmetisk rost handlar det ju mer om hur mycket det stör ens totalupplevelse av bilen. Det blir ju också en fråga om hur länge du tänker ha kvar bilen.
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
För övrigt tycker jag e39 är en underbar bil. Jag blir lika nöjd varje gång jag kör den efter att ha provat något annat (vilket i och försig inte har hänt så ofta).
Får se hur jag gör , ibland så kommer det ju ett extra sug på att byta bil, men dyker rätt bil upp , som ev kan tänka sig mot min v70 så får vi se, och jag har ju ingen brådska att byta precis nu.

/Peder
Jag fortsätter på tråden.

Hej på er till att börja med! Jag funderar på att skaffa en e39 528 Touring 96-98 årsmodell som andrabil och har försökt läsa så mycket som möjligt, och vad jag kan förstå så verkar motorerna hållbara så länge man bytt vattenpump och termofläkt så dom inte gått varma och gjort toppen skev, men hur är det med växellådorna? Jag är mest inne på en automat av bekvämlighetsskäl, hållbara om man sköter oljebyten på dom? Bilarna man tittar på har börjat krypa upp på 25,000mil (+mer därtill) och man vill ju gärna att dom håller ett tag till. Rost har jag förstått kan vara ett problem men inte mer än på Fordarna som jag är van vid.
Varför jag är inne på e39 är väl att komforten verkar svårslagen till dagens priser på dom, samt att reservdelar verkar inte lika dyrt som man alltid trott om BMW.

Tacksam för åsikter! Nu ska jag fortsätta läsa detta kanonforum.

Mvh / Anders
Det du kan förvänta dig är abs och airbagproblem, eventuellt problem med vevhusventilationen samt rost.
Underhåll av underredet ska man *inte* glömma bort på E39. Alla bussningar, stag, etc samt att den ska vara bra balanserad.

Jag kanske haft otur men relativt mycket av min rep kostnader genom åren har nog gått åt på underhåll under bilen på mina två E39. Kanske slits det mindre om man har någon av de minsta motorerna, vet ej.

Bromsrör har besiktningen klankat ner på för båda mina bmw med byte som följd. Verkar dock extremt beroende av vem som besiktigar den, helt plötsligt är det en gubbe som plockar den trots att den inte skicket försämrats alls sedan de senaste besiktningarna;-)
Övriga klassiker är som någon nämnt vevhusventilation (gäller dock inte V8an) samt att kabelhärvan mellan bil och bagagelucka ofta blir dåliga med diverse underliga fel som följd. ;-)
Tack för svaren! Eftersom ingen kommenterade något om automatlådorna så tolkar jag det som att dom är pålitliga med rätt skötsel ;)
Tycker att det verkar som att dom är "relativt" lättskruvade om man har lite vana och inte tummen mitt i handen, inputs på det?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Väldigt lättskruvade
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Håller med om lättskruvat.

Gällande kylare så kan man byta till en 1,2 bar istället för nuvarande 2,0 bars (locket till expansionskärlet)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Trevligt att höra att det är lättskruvat!

Vad är vinsten med att byta locket? Håller kylaren bättre om den "börjar släppa ut" övertryck vid 1,2 istället för 2 ?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Main automatare har nu gått 30.400 mil utan det minsta problem. Växlar mjukt och fint trots att oljan i densamma aldrig blivit bytt.
Helt klart vågar du köpa en fin e39 tycker jag. Har inga större problem med någon av mina bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.