AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
9.848

Köpa Cayenne fr -08-> tips o råd?

Är sugen på bilbyte till massa olika större bensinare på intresselistan, och en Porsche cayenne fr -08 när faceliften kom är ett alternativ. Kör idag en BMW X3 177hk diesel men eftersom vi inte kör så mkt längre så är förbrukning osvinte primärt. Dessutom har vi båda suktat efter en Porsche cayenne som nu känns väldigt prisvärda.

Vi har främst kollat på V6 o V8 (S). Skatten mellan dessa är 400.- o förbrukning som anges är nästan samma. Finns det några goda skäl att välja 6an före 8an? Är det stora skillnader i service eller något annat som lurar vad gäller driftsäkerhet?
Har tänkt hitta en utan luftfjädring då en vän fick renovera den på sin touareg för den nätta summan av 50 000.-.... Jag tänker att det är en mindre grej som kan strula o säkert gör förr eller senare.

Hur ligger det för övrigt till med service är det två års intervall o 3k mil på dessa o sen stor eller liten var annan gång? Förutom Porsche center, finns det bra serviceställen som rekommenderas? Har läst här att PS är tämligen skitdyrt.... Har läst det mesta jag kommer över o är tacksam för all input vi kan få i ämnet. Men strunta i saker som att den är kräkful, X5 är snyggare osv. Jag kan hålla med om att den inte är den snyggaste bilen - men det är en Porsche och en sådan har jag aldrig ägt.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Jag är ingen expert på något sätt men jag skulle nog rekommendera olje byten oftare än 3000mil trots att det ät Porsches egna intervaller.

Länk

Lycka till

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bilfirman jag sammarbetar med tycker att man ska välja V8 modellen framför V6. Bränsleförbrukningen är redan hög på V6, och att gå upp 1-2dl, tycker kunderna är ovesäntligt. V6 är dessutom ganska slö, och har man Porsche vill man att det skall hända lite när man trycker på.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Shit de sjunkar i pris som en sten alltså vilket ju är bra för oss:-)

Jävligt läcker faktisk
Länk

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Länk
Zlatans gamla bil!
För att svara lite på min egen tråd, i länken ovan, i en av kommentarerna var det en som rekommenderade en Porsche verkstad i Gbg för service. Deras priser är ju väsentligt billigare än Porsche Centers. Hur som helst ringde jag upp det stället för att kolla av skillnaden mot V8 eftersom varken service skatt eller förbrukning skiljer nämnvärt. En väsentlig skillnad var att V6an håller, motor. Är skottsäker, krånglar aldrig. 8an har problem med knack och skärningar, han hade gjort massor med motorbyten på dessa, så vida man inte har försäkring som täcker rekommendera han inte 8an om man inte är beredd på att byta motor för 80k.

Dieseln föredrog han framför bensinsexan då vridet är bra, 6an menar han kan upplevas som slö och lite olyxig för att vara Porsche, väsnas mer än det går så att säga.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Sa verkstaden att det även gällde V8 Turbo? Har tittat lite själv på Cayennen och förstått det som att turbon håller bättre än sug-v8:an.
Prata aldrig direkt om turbon för den kostar mer i alla avseenden än jag är beredd att ge, men som jag förstod det var det sugisen med 8a
Kollat försäkringen? Den kan bli grisigt dyr på Cayennen...där kanske det kan skilja ytterligare mellan V6 och V8.

Gillar också Cayennen och får lite habegär ibland. Den nya som kom 2011 är ruggigt snygg tycker jag men är lite dyr än så länge.
Har skickat förfrågan till mitt försäkringsbolag, gick inte räkna på webben på denna. Vi betalar idag strax över 6k på X3an och i princip samma peng kostar V60 T6 för oss med. Så hoppas på en siffra imorrn för jämförelsen.
Även om det inte säger något att jämföra premier så landade den inte under 10,000kr per år för en Cayennen när jag kollade för ett par år sedan. Men det beror såklart på en massa olika faktorer så du kanske får en helt annan premie än vad jag fick...
Kör själv en Cayenne Turbo sedan en tid och det är en väldigt bra bil. Tyst, bekväm (luftfjädring), bra lastutrymme som är enkelt att lasta i, bra inneutrymmen, och väldigt rolig att köra för att vara en stor bil. Inte snabbast men klart potent och inte jätte törstig om man är moderat med högerfoten.

Service kostar och det är varannan stor/liten service. Runt 20.000 kostar stora på Porsche Center. Med intervall på 3000 mil så är det överkomligt.

Försäkring klart individuellt men jag har fått premie på ut till 88.000kr/år
Fick försäkringspris idag; 8554.- för en 6an bensin och 8524.- för dieseln. Helförsäkring i bägge fall. Kostar ca 2k mer än vår nuvarande X3, så procentuellt sett är skillnaden påtaglig... Men det var väl ungefär där jag väntat mig. Det är heller ingen skillnad på priset om bilen är import eller såld ny av S ÅF.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Helt ok premie för en Porsche. Min 730d kostar >9000/år. Som jämförelse betalade jag <4000/år för en A4 tdi avant -10!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.